4 tips om aan influencermarketing te beginnen
- november 15, 2019
- Online Marketing, SEo, Tips
Influencermarketing is een snelgroeiende marketingstrategie. Voor sommige bedrijven is het echter nog grijs gebied. Wij leggen eerst uit wat het precies inhoudt en geven je daarna vier tips om aan influencermarketing te beginnen!
Tip 1: Maak kennis met influencermarketing
Influencermarketing kwam ook vroeger al voor, destijds werden mensen al beïnvloed door een leider of mensen waar ze tegen op keken. Tegenwoordig is influencermarketing de mond-tot-mondreclame van nu. Met name via social media worden volgers van mensen met veel bereik aangezet tot het kopen van producten. Wanneer iemand waar je tegenop kijkt bijvoorbeeld zijn of haar gordijnen voor de slaapkamer of leuke badkamer ideeën deelt, zijn mensen vaak ook geneigd deze producten aan te schaffen. Dit komt doordat ze deze persoon soms zien als vriend, omdat influencers een bepaalde relatie opbouwen met hun volgers. Wanneer Cristiano Ronaldo bijvoorbeeld zijn nieuwe Nike voetbalschoenen plaatst op Instagram, bereikt dit miljoenen jonge voetballers die deze schoenen ook willen hebben.
Tip 2: Creëer geloofwaardigheid
Allereerst is het belangrijk te weten met wie je samen wil werken. Zorg ervoor dat de influencer past bij jouw merk of product. Wanneer het product niet past bij de persoon en de doelgroep van die persoon, zal de actie weinig impact hebben. Wanneer een jonge vrouwelijke YouTuber een cosmetica product aanbeveelt, komt dit geloofwaardiger over dan wanneer een man van dertig dit zou doen. Hetzelfde geldt voor een dakraam rolgordijn, het zal waarschijnlijk meer impact hebben wanneer een interieurblogger deze aanbeveelt dan wanneer een willekeurig ander persoon dit doet.
Tip 3: Bepaal de doelgroep
Vervolgens beslis je groot de doelgroep moet zijn. Natuurlijk wil iedereen zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken, maar hoe specifieker de doelgroep is, hoe groter de kans dat je actie voor conversies gaat zorgen.
Tip 4: Maak de deal
Wanneer je een influencer hebt gevonden die je interessant lijkt en waarvan de doelgroep je aanspreekt, is het tijd om contact te zoeken met deze persoon. Samen kunnen jullie afspraken maken over de invulling van een mogelijke campagne. Ook afspraken rondom geld en content kunnen gemaakt worden.
Wanneer je goed kijkt of iemand past bij je product, je de juiste doelgroep bepaalt en goede afspraken maakt met de influencer wordt je marketingactie zeker een succes!
Meest recente berichten
- Wat is narrowcasting en hoe zet je het effectief in? september 21, 2024
- Tijdregistratie: Wat is het belang en welke tools zijn er? september 14, 2024
- Dienstverlening bij immigratie en vestiging juli 30, 2024