Huis aan huis folders verspreiden in deze tijd. Dat levert ondanks de digitalisering van vele aanbiedingen en reclame nog altijd rendement op. Consumenten vinden het gemak van ontvangst van reclamefolders in de brievenbus prettig. Op deze manier hoeven zij zelf niet op zoek naar aanbiedingen of nieuwe producten. Het komt gewoon binnen in huis en is te lezen op een moment dat het uitkomt. Voor retailers is de optie van huis aan huis verspreiding van folders daarom nog altijd interessant. De afgelopen jaren heeft de folderverspreiding zijn nut en rendement bewezen. Deze trend zet ook in de huidige markt nog door.
Folders in een pakket
Een groot deel van de folders komt in een geseald pakket bij de consumenten in de brievenbus. De consumenten die folders lezen, vinden dat alleen maar prettig. Het is niet zo dat het drukwerk niet opvalt, omdat het niet los in de brievenbus valt. Toch zijn er ook retailers die liever de voorkeur geven aan een losse bezorging. Juist om het effect dat het reclamedrukwerk dan nog wat meer opvalt. Ook dat is uiteraard een optie. Er zijn daarnaast een beperkt aantal retailers die de keuze maken om de reclamefolders zowel in een pakket als los aan te bieden. Papieren reclame heeft ook in deze tijd nog volop effect en zorgt voor een extra rendement bij de winkeliers.
In huishoudens waar de reclame binnenkomt, kijken vaak meerdere personen naar de aanbiedingen. Bovendien zijn er consumenten die wachten op de komst van de folders om de aanbiedingen uit te pluizen. Bijvoorbeeld van supermarktfolders of van bouwmarkten, maar ook van drogisterijen. De drijfveer achter het lezen van papieren reclame bestaat uit het niet willen missen van aanbiedingen. De reclame in de brievenbus stelt iedereen op de hoogte van de aanbiedingen van het moment. Daarnaast ziet een groot deel het zelfs als een ontspannende bezigheid. Het is ook een leuk tijdverdrijf om te kijken wat er allemaal in de aanbieding is. Retailers hebben daar voordeel mee, want de producten komen op een gemakkelijke manier onder de aandacht. Het bereik van huis aan huis folders verspreiden is ook heel groot. Er zijn allerlei niveaus waarop bedrijven een doelgroep trachten te bereiken.
Folderverspreiding op verschillende niveaus
Huis aan huis folderverspreiding is op verschillende niveaus mogelijk om zo een beperkte of grote doelgroep te bereiken. Bijvoorbeeld beperkt door op een bepaalde postcode te selecteren en daar de folders te verspreiden. Of door alle huishoudens in een bepaalde gemeente of plaats op de hoogte te stellen van aanbiedingen in een folder. Zo is het ook mogelijk om voor folderverspreiding op landelijk niveau te kiezen. In dat geval is er een bereik van alle huishoudens die het toestaan om reclame te ontvangen.
Er is ook nog op andere niveaus een optie om folderverspreiding te specificeren naar doelgroepen. Dat betekent dat er voor retailers dus meerdere mogelijkheden zijn om een specifieke doelgroep te bereiken. Het is voor retailers uiteraard van belang om de regelmaat erin te houden. Een eenmalige folderactie is snel weer vergeten. Als een reclamefolder wekelijks in de bus komt met nieuwe aanbiedingen, is dat anders. In dat geval wachten consumenten zelfs op de komst van het drukwerk met aanbiedingen. De gemiddelde leestijd die aan het lezen van folders wordt besteed, komt uit op zeventien minuten. Er is sprake van exclusieve aandacht van de consument voor het drukwerk.
Reclamefolders en koopgedrag
Het is uit vele onderzoeken al gebleken dat reclamefolders het koopgedrag van consumenten beïnvloeden. Het is ook het doel van de verspreiding van reclame om consumenten daartoe aan te zetten. Indien een product in de aanbieding is en een consument dat product nodig heeft, is de eerste slag al geslagen. In dat geval ligt het voor de hand om naar de winkel van deze aanbieder te gaan en niet naar de concurrent.
Het boodschappenlijstje wordt in 43% van de huishoudens bepaald aan de hand van reclame. Dat is een groot percentage en laat maar weer eens zien dat reclame koopgedrag beïnvloedt. Het is ook bekend dat in totaal 13 miljoen Nederlanders folders lezen. Een deel daarvan spit de folders van voren naar achteren door om er zoveel mogelijk voordeel uit te halen. De populariteit van papieren folders is onverminderd groot. Zo leest 55% van de folderlezers het liefst op papier en een ander deel leest de folders digitaal. Of op papier en digitaal. Koopgedrag is verder op allerlei manieren te simuleren. Bijvoorbeeld met het aanbieden van kortingsbonnen voor bepaalde producten. De consument dient dan de kortingscoupon mee te nemen om van de aanbieding te profiteren.
Meest recente berichten
- Wat is narrowcasting en hoe zet je het effectief in? september 21, 2024
- Tijdregistratie: Wat is het belang en welke tools zijn er? september 14, 2024
- Dienstverlening bij immigratie en vestiging juli 30, 2024