Wat is een landingspagina

Wat is een landingspagina?

De landingspagina (landing page) is een webpagina die het vervolg op een direct-marketingactie vormt. Het is de eerste pagina waarop een zoeker na een klik op een advertentie terechtkomt of landt. De landingspagina kan alleen via je advertentie worden bereikt. Wanneer het meerdere pagina's zijn, wordt het een microsite genoemd.

Een landingspagina wordt ontworpen als verlengstuk van een specifieke direct-marketingactie en is er in feite een integraal deel van. Het doel van een landingspagina is om de respons te verhogen en de bezoekers zo veel mogelijk te laten converteren naar een echte klant of lead. Dit betekent dat de bezoekers de website tot actie moet overgaan: iets kopen of gegevens achterlaten.

 

Voordelen van landingspagina's

 

Veel marketeers leiden hun advertentieverkeer naar de homepage van hun website. Het gevolg is tegenvallende resultaten, omdat de homepage te veel elementen bevat die de aandacht van de lezer wegtrekken van de gewenste call to action. Stelregel is dat 50% van het verkeer wegklikt wanneer verkeer land op de homepage. Bovendien wordt van de lead verwacht dat hij zelf op zoek gaat naar de juiste link op de website. Als dat niet meteen lukt, haakt hij af en heb je voor niets in hem geïnvesteerd. Met een landingspagina wordt de lead zonder omwegen naar een pagina geleid met de informatie waarnaar hij op zoek is. 

 

Enkele voordelen van een goede landingspagina op een rij:

 

- Je kunt op een geïsoleerde pagina de dialoog aangaan met de lead en hem vertellen over het aanbod.

- De pagina heeft geen links naar andere producten en /of diensten zodat de aandacht op het aanbod blijft gevestigd

- De landingspagina brengt de interesse die gewekt is door de advertentie naar een volgend niveau. De lezer kan worden overtuigd en verleid tot actie

- De landingspagina registreert het klikgedrag van de lezer. Zo leer je de interesses en behoeften van de leads beter kennen, zodat de SEA-campagne en de website geoptimaliseerd kunnen worden om nog beter te converteren.

 

Door met verschillende landingspagina's te werken, heb je de mogelijkheid verschillende proposities uit te testen voor een product of dienst. In een zogenoemde split-run kun je achter een advertentie bijvoorbeeld meerdere landingspagina's laten roteren in de zoekmachine en meten welke pagina het meest rendement heeft qua conversies. 

Vertel ons over je project.

Laat ons je helpen met het groeien van je online vindbaarheid!

Totaal Online Marketing. Je bedrijf waar je je online activiteiten kunt uitbesteden tegen een relatief laag  bedrag. Ben je klaar om te beginnen?

Meningen van klanten

Bekijk alle meningen