Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek? Tips & tricks voor het bepalen van de juiste zoekwoorden

No Comments

De wondere wereld van online marketing is voor een leek niet meer te doorgronden. Toch is het als ondernemer belangrijk om je in het marketinggeweld te verdiepen. Dit betekent uiteraard niet dat je alles ook zelf uit moet voeren. Gelukkig zijn daar specialisten voor. Dat neemt niet weg dat je met de juiste kennis een belangrijk aandeel kunt hebben in de online marketing van jouw bedrijf. Soms worden er namelijk ook door vakmensen wel eens dingen vergeten of overschaduwd. Een goed voorbeeld hiervan is het zoekwoordenonderzoek. Gek eigenlijk, want deze hoort eigenlijk de basis van iedere zoekmachine optimalisatie strategie te vormen. Maar wat houdt een zoekwoordenonderzoek eigenlijk in en hoe bepaal je eigenlijk die zoekwoorden? Dat lees je in dit artikel.

Longtail zoekwoorden zijn meer effectief

Als je voor de eerste keer over zoekwoorden na gaat denken, heb je waarschijnlijk nog nooit van de term ‘longtail zoekwoorden’ gehoord. Toch spelen deze zoekwoorden een zeer belangrijke rol. Met longtail bedoelen we de zoekwoorden die vaak langer zijn dan één of twee woorden. Deze zoekwoorden kunnen de vindbaarheid van jouw webpagina enorm verhogen.

Wanneer jouw bedrijf glazen balustrades plaatst is het dan ook verstandiger om jouw zoekwoorden op ‘glazen balustrades’ of ‘glazen balustrades plaatsen’ te zetten. Wanneer je enkel op ‘balustrades’ probeert te scoren, zal je merken dat je met te veel concurrentie te maken krijgt en daardoor geen goede positie binnen Google kunt bemachtigen.

Op een longtail variant wordt maandelijks misschien minder gezocht, maar de concurrentie is veel minder sterk. Bovendien krijgt de zoeker direct toegang tot hetgeen wat hij wil vinden. Hierdoor is de kans dat je dus daadwerkelijk zaken doet met iemand veel groter.

Longtail zoekwoorden zijn meer effectief

Hoe bepaal je de juiste longtail zoekwoorden?

Natuurlijk klinkt het heel eenvoudig, longtail zoekwoorden bepalen, maar je moet wel weten waar je op moet letten en waar je rekening mee moet houden. Waarschijnlijk beschik je over enorm veel kennis over jouw dienst of product, hierdoor kom je gelukkig al een heel eind bij het bepalen van de zoekwoorden. Kan je simpelweg niet op de juiste zoekwoorden komen of weet je niet welke zoekwoordencombinatie geschikt is? Dan is Google alvast jouw grootste hulp.

Typ maar eens ‘glazen balustrade’ in de zoekbalk. Voordat je op enter drukt, geeft Google alvast een aantal suggesties van zoektermen waar vaak op gezocht wordt. Dit is handig voor mensen die op zoek zijn naar specifieke diensten of producten, maar ook voor jou als ondernemer. Zo weet je precies welke longtail woorden populair zijn.

Controleer de lijst op de volumes

Als het goed is beschik je nu direct over een lange lijst met aardig wat longtail zoekwoorden. Natuurlijk hoef je niet alle woorden in te zetten. Om efficiënter te werk te gaan, is het belangrijk dat je eerst de bijbehorende volumes controleert. Deze volumes vertellen je hoe vaak mensen op dat zoekwoord hebben gezocht. Hierdoor weet je direct of het de moeite waard is om deze zoekwoorden toe te passen. Gelukkig zijn er genoeg online tools waarbij je eenvoudig de volumes van longtail zoekwoorden kunt controleren. Denk bijvoorbeeld aan KWfinder of Ubersuggest.

KWfinder

De beste zoekwoorden bepalen is nu heel eenvoudig. Je verwijdert nu simpelweg de termen die te weinig aandacht van bezoekers trekken of die over te veel concurrentie beschikken. Vervolgens weet je precies in welke zoekwoorden je kunt investeren en is je zoekwoordenonderzoek compleet.

Meer blogs