Winterjassen: wel of geen goede zoekterm?
- oktober 5, 2018
- Online Marketing, Tips, Webshops
Als ondernemer ben je continue bezig met het verhogen van jouw positie in belangrijke zoekmachines. Hier komt echter best wel wat ervaring en kennis bij kijken. Natuurlijk zijn er een heleboel dingen die je zelf kunt doen om hoger in Google te komen, maar er zijn ook elementen in online marketing die je beter uit kunt besteden. Zo is het gebruik van zoektermen een belangrijk onderdeel van online marketing. Toch is dat ook niet altijd even makkelijk als het lijkt. In deze blog staat de zoekterm ‘winterjassen’ centraal en vertellen we waarom dit wel of geen goede zoekterm is voor jouw website.
Zoekwoordanalyse
Als jij ‘winterjassen’ als zoekwoord wilt gebruiken, is het allereerst belangrijk om te bepalen of dit het juiste zoekwoord voor jou is. Als kleine webshop van winterjassen is de kans klein dat je het wint tegen veel grotere concurrenten. Winterjassen is een zeer populair zoekwoord en grotere webshops en bekendere namen zullen veel sneller hoger in Google komen. Als een gigant als Bol.com adverteert met winterjassen, is de kans groot dat deze vrijwel alle andere concurrenten wegvaagt. Simpelweg omdat Bol.com veel meer financiële middelen heeft om te adverteren, over een hoge kwaliteitsscore beschikt en relevante informatie op zijn website verschaft. In dit geval geldt: wie niet sterk is, moet slim zijn. Met een breed zoekwoord ga jij het als kleine ondernemer niet winnen van de grotere concurrenten. De zoekterm specifieker maken is de eerste stap naar succes. Vaak helpen lange zoekwoorden je ook om hoger in Google te komen. Gebruik bijvoorbeeld de zoektermen ‘winterjas kopen’, ‘winterjas heren’, ‘winterjas online kopen’, ‘winterjassen in Amsterdam (of willekeurige andere plek) kopen’. Met deze zoektermen zoek je naar een veel specifiekere doelgroep en is de kans groter dat je bovenaan een zoekmachine komt te staan.
‘Winterjassen’ als zoekwoord in Google AdWords
Als kleine ondernemer is het adverteren via Google AdWords vaak niet te doen. Dit kost simpelweg veel te veel geld en dat budget heb je gewoon niet als je net begint. Bovendien zijn er ook een aantal zoekwoorden die te duur zijn voor vrijwel elke ondernemer, groot of klein. Denk hierbij aan zeer brede en populaire zoekwoorden, zoals ‘geld lenen’, ‘hypotheek afsluiten’ en ‘winterjassen’. De kosten per klik kunnen oplopen van tientallen tot honderden euro’s. Dat is uiteraard geen doen! Wil je toch adverteren via Google AdWords? Zorg er dan voor dat je de zoekterm een stuk specifieker maakt, zo kost het je uiteindelijk minder geld. Wist je dat er nog veel manieren zijn om goedkoper uit te zijn met Google AdWords? Wij hebben de belangrijkste nog een keer voor jou op een rijtje gezet:
- Verhoog de kwaliteitsscore van jouw website: Google geeft websites en webshops een bepaald cijfer. Je kan dit zien als een rapportcijfer. Hierbij kijkt de zoekmachine naar de relevantie van de website, de illustraties, de werking van de website, de uniekheid van de webteksten en ga zo maar door. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe goedkoper je uiteindelijk uit bent bij Google AdWords. Dit is een trucje van Google om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden en daar kan je mooi op inspelen!
- Kies enkel voor relevante zoektermen: als je kiest voor ‘kapperszaak Roermond’ en je bent een webshop in winterjassen, ziet Google jou niet als een relevante optie en zal deze je enorm veel geld per klik vragen. Kies dan ook voor relevante en specifieke zoektermen om uiteindelijk zo goedkoop mogelijk uit te zijn.
Meest recente berichten
- Wat is narrowcasting en hoe zet je het effectief in? september 21, 2024
- Tijdregistratie: Wat is het belang en welke tools zijn er? september 14, 2024
- Dienstverlening bij immigratie en vestiging juli 30, 2024