De voor- en nadelen van influencer marketing

No Comments

Werken met een influencer is tegenwoordig heel gebruikelijk voor bedrijven. Het laten aanprijzen door bijvoorbeeld een vlogger of een instagram-personality is een goede manier om geloofwaardig over te komen. Dit kan van groot belang zijn. Het lijkt dan ook een vorm van marketing met alleen maar voordelen. Er zijn echter ook enkele nadelen die hier tegenover staan. Het is goed om beide kanten eens te bekijken voor een compleet beeld.

Meer geloofwaardigheid dan commercials

Een influencer komt veel beter over dan een commercial. Waar van een reclame al snel gezegd wordt, dat het alleen maar gemaakt is om een product aan te prijzen, is een influencer iemand die oprecht in een product kan geloven. Die geloofwaardigheid is enorm waardevol. Het maakt de naam van een merk al snel heel sterk. Zeker ook omdat de volgers van de influencer zich snel met dat oprechte gevoel zullen identificeren. Dat is wat je ook graag wil.

influencer

Een groot en specifiek bereik

Met influencer marketing zorg je ook op een snelle en slimme manier voor een groot en specifiek bereik. Influencers hebben een bepaalde doelgroep. Die kan je dus op een handige manier in één keer bereiken. Dit is een stuk gemakkelijker dan meer algemene vormen van marketing waarmee je de deelgroep deels bereikt en deels ook verspilt aan kijkers of lezers die niet tot jouw doelgroep behoren. Dit maakt de influencer dus heel gericht inzetbaar.

Het verdwijnen van de invloed

Een nadeel van het werken met een influencer is dat deze ook zijn of haar invloed kwijt kan raken. Een misstap kan al snel zorgen dat veel volgers zich niet meer herkennen in hun voormalige held. Dit betekent ook dat bijvoorbeeld de producten en diensten waarmee de influencer zich identificeert direct niet meer tot de wereld van de doelgroep behoren. Zo kan je er dus schade mee oplopen die je met andere marketingtools niet zal oplopen.

Moeilijk meetbaar effect

Een ander nadeel van het werken met influencer marketing is dat het daadwerkelijke effect heel moeilijk meetbaar is. Er zijn geen concrete getallen aan te koppelen. Wanneer na een marketingcampagne de verkoop groeit, dan kan dit door het werk van de influencer komen, maar dit is niet direct te zeggen. In het geval van bijvoorbeeld een online advertentie zijn de clicks wel te meten, hetgeen dus iets meer inzicht geeft in het daadwerkelijke effect van een specifieke campagne.

 

Meer blogs