Adverteren binnen Google Shopping was voorheen enkel mogelijk via Google. De Europese Unie vond dit beleid niet kunnen. Hierdoor werden immers vergelijkingswebsites van hun kansen beroofd om een goede concurrentiepositie in te nemen. Hierdoor ontving Google een reusachtige boete. De schrik zat er hierna goed in en Google was van plan om iets nieuws op de markt te brengen. Dit verscheen in de vorm van een Comparison Shopping Services (CSS) programma. Dankzij dit programma is het voor vergelijkingssites eenvoudiger om te concurreren. Inmiddels groeit het aantal vergelijkingssites binnen Google Shopping gestaag. Zo is Google CSS partner BigShopper een grote naam, maar ook andere bekende vergelijkingssites zijn een CSS-partnerschap aangegaan. In dit artikel lees je wat het CSS partnerschap precies inhoudt en wat de voordelen hiervan zijn.
Wat houdt het CSS programma precies in?
Vergelijkingswebsites kregen voorheen geen eerlijke kans om te concurreren. Tenminste dat vond de Europese Unie. Daarom werd Google beschuldigd van machtsmisbruik beschuldigd. Dit resulteerde in een monsterlijke boete. Als reactie hierop heeft Google het CSS programma geïntroduceerd.
Alle vergelijkingswebsites komen in aanmerking voor een CSS partnerschap. Hierbij kunnen ze bepaalde advertenties binnen Google Shopping kopen. Wanneer mensen op zoek gaan naar een bepaald product, zal de naam van de vergelijkingswebsite dan als één van de eerste omhoog komen. De uitstraling van de advertentie ziet er eigenlijk precies hetzelfde uit als iedere andere Google Shopping advertentie, alleen wordt er nu een CSS partner vermeld. Als er op de link wordt gedrukt, zal de bezoeker direct naar de vergelijkingssite worden doorgestuurd. Dit levert een aantal interessante voordelen op.
Van welke voordelen profiteert een CSS partner?
Maar waarom is het interessant om een CSS partnerschap aan te gaan? Wij zetten de belangrijkste voordelen even op een rijtje:
- Om CSS interessanter te maken heeft Google een aantal hoge kortingen aan het programma verbonden. Om vergelijkingswebsites met elkaar te laten concurreren ontvangt een CCS partner 20% korting op de CPC’s. Hierdoor kunnen zij direct op een hoger niveau komen dan een adverteerder die dit direct via Google Shopping doet.
- Merchant SpendMatch is eind 2018 in het leven geroepen. Dit maat het CSS partnerschap in één klap veel interessanter voor vergelijkingswebsites. Hierbij krijgen CSS partners iedere maand gemiddeld 30% van de uitgaven teruggestort in de Google Ads account. Hierbij geldt echter wel een maximum van € 32.000 per maand. Van deze teruggave kan je dus weer op een andere manier investeren in de vindbaarheid van de website en de producten. Zo haal je uiteindelijk meer winst. Als je maandelijks meer dan € 100.000 shopping uitgaven doet, kan het gunstig zijn om deze onder meerdere CSS’en te verdelen. Hierdoor profiteer je van een grotere teruggave, omdat het maximum van € 32.000 zo niet bereikt is.
Als je adverteert via een CSS account profiteer je dus van geweldige kortingen. Niet alleen ontvang je 20% korting op je CPS, maar je ontvangt ook nog een 30% van de totale uitgaven op je Google Ads account. Voor iedere vergelijkingswebsite is dit dan ook een verstandige keuze.
Meest recente berichten
- Wat is narrowcasting en hoe zet je het effectief in? september 21, 2024
- Tijdregistratie: Wat is het belang en welke tools zijn er? september 14, 2024
- Dienstverlening bij immigratie en vestiging juli 30, 2024