7 Link kwaliteitsmetrics die er toe doen

No Comments

De klassieke manier waarop mensen bepalen of een link waarde heeft is door gebruik te maken van Google PageRank. Het is bekend dat Google PageRank niet direct gebruikt bij het bepalen van de link waarde.

Google PageRank
PageRank is gemakkelijk te gebruiken en nog steeds beschikbaar als metric, het is daarom niet meer dan normaal dat het nog steeds gebruikt wordt. Als u Internet Explorer gebruik kunt u informatie krijgen van de Google Toolbar:

PageRank van de juiste pagina

Mensen verwijzen vaak naar de homepage van de website waar de link op staat, wanneer ze verwijzen naar de waarde van een link: “Ik heb een link van een PageRank 8 website.” Dit betekend dat de homepage van de website waar de link opstaat een PageRank heeft van 8, maar de link kan op iedere andere pagina staan.

Betrouwbaarheid

PageRank kan u aangeven of een link vertrouwd kan worden of niet. Daarnaast is het belangrijk dat u ook kunt naar de PageRank van de pagina gekijkt die daadwerkelijk naar u linkt.

Paar keer per jaar geüpdatet

Als de pagina een gloednieuwe blogbericht is, dan zal de PageRank meter op nul staan, maar dit is niet de daadwerkelijk waarde. Het betekend alleen dat de PageRank database nog niet is geüpdatet (dit wordt slechts een paar keer per jaar geüpdatet). Google bepaald de PageRank voor een pagina zodra het heeft ontdenkt, u kunt de waarde alleen nog niet zien.

Andere pagina’s

De beste manier om de hoogte van de PageRank te bepalen in dit geval is door de PageRank van andere berichten op die website op te zoeken. Belangrijk hierbij is dat deze berichten al in de PageRank database staan en dat ze al op de website te zien waren voor de laatste PageRank update.

Open Site Explorer

Meer maatstaven van dit soort metrics zijn beschikbaar op Open Site Explorer (OSE):

Majestic SEO

En op Majestic SEO:

Domain Authority en Page Authority 

OSE’s Domain Authority en Page Authority zijn al een tijdje beschikbaar en kan gezien worden als een soort PageRank, al wordt het op een andere manier berekent.

Anders berekend

Hou in gedacht dat Domain Authority en Page Authority is gebaseerd op een kleinere dataset, dan die Google gebruikt en dat de manier waarop PageRank wordt berekend niet bekend is. De uitkomst tussen deze matrics zullen redelijk gelijk zijn, maar ze zullen niet exact met elkaar overeen komen.

Citation Flow en Trust Flow

Majestic SEO’s Citation Flow is een verbeterde versie van de ACRank metric die ze eerste aanboden en kan gezien worden als een soort PageRank. Trust Flow is interessant, omdat het aangeeft hoe vertrouwd de pagina is. Majestic’s Flow metrics zijn redelijk nieuw, maar zien er veel belovend uit.

Niet meer genoeg

Alle deze metrics zijn handig op hun eigen manier, en ze geven u een eenvoudig de mogelijkheid om de waarde van een pagina te bepalen. Doordat Google steeds slimmer is geworden, is dit echter niet meer genoeg. Welke informatie heeft u nog meer nodig om goed de waarde van een link te kunnen bepalen?

De voor de handliggende liggende matrics

TrustRank

Een van de bekendere matrics naast PageRank. Majestic’s TrustFlow metrics probeert op zijn eigen manier de ‘trust ’ van een pagina te berekenen. Google zegt dat zij geen TrustRank berekenen, maar ze hebben wel andere factoren om de trust van een pagina te bepalen:

Relevantie

Ook relevantie is een metric die de meeste wel kennen. Google en Bing bepalen welke keywords relevant zijn voor welke websites en webpagina’s. Het is dus niet zo moeilijk om te bepalen of een pagina waar de link om staat relevant is voor de pagina waar het naar toe linkt.

De niet zo voor de handliggende liggende matrics

Publieksgrootte

Mogelijk haalt Google voor deze matric zijn gegevens van Google Reader of zelfs Feedburner:

PageRank vs. aantal lezers

Als u een gemiddelde gebruiker zou zijn, waar zou u dan meer van onder de indruk zijn, een blog met een PageRank van 6 en 1.000 lezers of een met een PageRank van 4 met 5.000 lezer? De tweede opties ziet er een stuk beter uit toch?

Autoriteit van de lezers

Nog een voorbeeld. Wat als u kijkt naar twee verschillende muziek blogs waarbij de PageRank bij beide even hoog is, de hetzelfde aantal mensen gelezen wordt en u weer dat iemand van bijvoorbeeld The voice of Holland de ene blog leest maar de ander niet? Dan kan de autoriteit van de lezers ook belangrijk zijn.

Social metrics voor de website en/of de pagina

Hoe vaak worden artikels op een website gedeeld of geretweet? Hoe vaak wordt de pagina met de link erop gedeeld of geretweet?

Net als mensen

Dit heeft allemaal invloed op de waarde van de link. Is het zeker dat zoekmachines deze metrics gebruiken om de waarde van een link te bepalen? Nee, dat niet, maar als mensen zijnde vindt ik dat wel belangrijk. Daarnaast is bekend dat zoekmachines zoveel mogelijk proberen om de waarde van content en links op zelfde manier te beoordelen als mensen dat doen.

Uw link later toegevoegd

Wat ook gemeten kan worden is hoeveel keer is een pagina gedeeld of getweet wordt nadat uw link is toegevoegd. Dit zou kunnen bewijzen dat het toevoegen van uw link negatief of positief is voor de pagina.

Wie deelt de pagina?

Net als bij het bijhouden van abonnees, is het interessant om te zien wie een pagina met uw link erop deelt of retweet. Als bekenden/mensen met autoriteit hem delen dan zal de pagina, waarna gelinkt wordt, eerder opvallen en gedeeld worden.

Aantal klikken op een link of waarschijnlijkheid dat op een link geklikt wordt

Is de link verborgen in de footer of staat hij aan de rechterbalk waar het lijkt op een advertentie? Dan is de kans klein dat daar op geklikt wordt. Hetzelfde geldt voor betaalde link die op een pagina staat met nog een paar honderd links.

Google Analytics data

De makkelijkste manier voor Google om te achterhalen of er wel of niet op een link wordt geklikt is door te kijken in de Google Analytics data.

Bounce rate van de pagina waar de link op staat

Deze lijst nou niet compleet zijn zonder de bounce rate. In juni heeft Matt Cutts gezegd dat Google geen gebruik maakt van de “Google Analytics Bounce Rate” als ranking factor.

De meer verfijnde gegevens

Dit betekend echter niet dat ze geen gebruik maken van de meer verfijnde gegevens, zoals hoeveel mensen klikken door naar een pagina vanaf de zoekresultaten, gaan terug naar de zoekresultaten en klikken vervolgens om een andere website.

Compete.com

U heeft waarschijnlijk geen toegang tot de website’s statistieken om de bounce rate te bekijken, maar u kunt een kijkje nemen bij third party tools, zoals Compete.com en een indicatie te krijgen van de betrokkenheid van de bezoekers voor een bepaalde pagina.

Welke van deze matrics doen ertoe?

In principe zijn ze allemaal belangrijk. Als u vaker SEO berichten lees dat bent u waarschijnlijk op de hoogte dat er een discussie gaande is over social signalen en of ze nu wel of niet een directe ranking factor zijn bij de zoekmachines. Het is bekend dat er een zeer sterke correlatie is tussen social shares en links.

Social shares en links

Het punt is, als u iets doet dat zorgt voor social shares, dan doet u ook iets dat zal zorgen voor veel links (ervan uitgaand dat u er niet voor betaald heeft, maar ze verdient heeft).

Kwaliteit

Alle metrics die hierboven genoemd worden geven u op een of andere manier een indicatie over de kwaliteit van de pagina en de kwaliteit van de link die u krijgt vanaf die pagina.

Focus op kwaliteit

Of zoekmachines slechts een van deze matics gebruiken of allemaal, dat maakt niet uit. Focus op de link kwaliteit matrics die voor u beschikbaar zijn, dan komt de rest wel goed.

Clicks en Google´s metrics

Als u bijvoorbeeld een link heeft verkregen waarbij er een redelijke kans is dat er veel op geklikt zal worden, dan is de kans groot dat het ook goed zal scoren bij de metrics die Google gebruikt.

Herkennen van waarde

Focus op de dingen die hierboven zijn genoemd en vertrouw erop dat zoekmachines steeds beter zullen worden in het herkennen van waarde, net zal mensen dat doen.

Nog lang niet perfect

Zoekmachines nog lang niet perfect, maar ze zullen blijven proberen om daar zo dicht in de buurt te komen als mogelijk en ze zullen steeds beter worden in het onderscheiden van natuurlijke link van onnatuurlijke.

Meer blogs

No Comments
 

Leave a Comment