Zoekmachine optimalisatie (SEO), hoe en tips?

3 Comments

Door Zoekmachine optimalisatie (SEO) te optimaliseren kom je hoger in de zoekresultaten van de zoekmachines Google, Bing en Yahoo. Door het optimaliseren kom je hoger in de organische resultaten, wat ook wel
gratis advertenties in Google wordt genoemd. Door hoger te komen in Google krijg je meer gratis bezoekers. Op de afbeelding hiernaast ziet u twee verschillende vlakken. Het rode vlak zijn de advertenties in Google, ook wel SEA genoemd. Voor de URL staat een groen vakje met “Adv”. Hiervoor betaal je per click. Daaronder staan de organische resultaten, ook wel de gratis advertentie, “SEO” genoemd. Deze blog gaat over het groene gedeelte. Na het lezen weet je de basis om hoger te komen in het organische gedeelte, de tips en wat je niet moet doen.

zoekmachine optimalisatie SEO

Zoekmachine optimalisatie (SEO), op welke zoekmachine richten we ons?

Als we kijken naar het marktaandeel van de zoekmachines, zijn er 3 zoekmachines die het grootste marktaandeel hebben. Dit zijn Google, Bing en Yahoo. In 2016 werd het als volgt verdeeld:

Nederland

Desktop

Smartphone

Tablet

Google

91,03%

98,41%

97,73%

Bing

6,59%

0,28%

0,80%

Yahoo!

1,53%

1,06%

0,98%

Hierboven is duidelijk te zien dat Google het grootste marktaandeel heeft. Daarom richten wij ons in dit artikel voornamelijk op de zoekmachine optimalisatie (SEO) van Google.

Waaruit bestaat zoekwoorden optimalisatie (SEO)?

 

Er zijn meer dan 200 verschillende factoren die Google gebruikt om uw positie te bepalen in Google. We kunnen zoekwoorden optimalisatie (SEO) verdelen in 3 categorieën, namelijk:

  • Techniek optimalisatie
  • Content optimalisatie
  • Linkbuilding  (Hier gaan we niet te ver op in, via deze link kom je bij een uitleg over linkbuilding)

Voordat je dit gaat doen gaan we eerst kijken naar de zoekwoorden waarop je je kunt gaan richten. Hiervoor wordt er gebruik gemaakt van een zoekwoordenanalyse.

Zoekwoordenanalyse

Voordat je zoekwoorden optimalisatie (SEO) gaat doen, voer je eerst een zoekwoordenanalyse uit. Via deze zoekwoordenanalyse weet je waar het meest op gezocht wordt binnen jouw branche, welke zoekwoorden de meeste concurrentie hebben, wat leidt tot een rapportage waarin verwachtingen worden beschreven van de meeste conversie

Wij pakken een zoekwoordenanalyse als volgt aan:

  • Allereerste gaan wij een brainstormsessie houden met de zoekwoorden die in direct verband staan met het product of de dienst. Dit doen wij samen met de klant;
  • Deze lijst breiden wij uit met alle productnamen, productcodes en merknamen;
  • Zoek de synoniemen van de woorden die je hierboven gevonden hebt en voeg deze toe;
  • Kijk naar de concurrenten, welke zoekwoorden gebruiken zij?

Vervolgens voegen wij deze zoekwoorden bij elkaar tot een Excel bestand. Nadat wij alle zoekwoorden beschreven hebben die wij denken te gaan gebruiken, gaan we gebruik maken van een zoekwoordentool.

Zoekwoordenanalyse tools

Moz:

Een betaalde versie die wordt gebruikt is “MOZ“. Deze tool is vrij prijzig om te gebruiken.  De basis van deze tool werkt als volgt:

Je voert het zoekwoord dat je wil onderzoeken in via bovenstaande link. Vervolgens krijg je het volgende:

MOZ tool zoekwoordenanalyse

 

Volume:

Bij volume kun je zien hoeveel keer per maand op een zoekwoord wordt gezocht. Dit is tussen de 11500 en 30300 per maand.

Difficulty

Het gele vakje “Difficulty” geeft aan hoe moeilijk het is om hoger te kunnen scoren dan de concurrenten op de eerste pagina. Hoe hoger deze score, hoe moeilijker het is.

Opportunity:

Het paarse balkje gaat over click-trough-rate (CTR). Dit houdt in hoe groot de kans is dat bezoekers klikken op uw advertentie.

Potential:

De groene balk geeft aan wat de gemiddelde score is over alle analyses.

Uiteindelijk voer je alle zoekwoorden, die je hebt staan in Excel, in dit programma in.

Google Adwords

Een gratis versie die aangeboden wordt door Google is “Google Adwords“. De basis van deze tool werkt als volgt:

Net zoals bij “MOZ” voer je het zoekwoord in dat voortkomt uit de brainstormsessie.  Er zijn verschillende functies mogelijk binnen Google Adwords. Een voorbeeld hiervan is dat je een zoekwoord kunt onderzoeken op land of op plaats.

Zoekwoordenanalyse Google Adwords

 

Hieruit komt een schatting voort over de verwachte gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten, die verdeelt zijn over grote schalen. Daarnaast staat de concurrentie aangegeven. Hoe hoger de concurrentie, hoe moeilijker het is om goed te scoren op dit zoekwoord. Hierboven is bijvoorbeeld te zien dat je makkelijker beter scoort op “SEO”, dan op bijvoorbeeld “zoekmachine optimalisatie” of “seo bureau”.

Een ander voordeel hiervan is dat je kunt zien wat gerelateerde woorden zijn die passen bij het onderwerp. Hierdoor kun je misschien concluderen dat je je beter op een andere zoekwoord (synoniem) kunt richten dan dat je eerst in gedachten had.

Soort zoekwoord, wat zou de conversie zijn?

Uiteindelijk ga je de zoekwoorden beoordelen. Via welke zoekwoorden krijg ik de meeste verkopen/handelingen?

Hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen algemene en diepe zoekwoorden.

Algemene zoekwoorden:

Algemene zoekwoorden zijn zoekwoorden zoals “SEO”. Dit is een zoekwoord waar veel op gezocht wordt, maar waarbij je niet precies weet wat de bezoeker wilt. Op deze zoekwoorden zit de bezoeker vaak in een onderzoekende fase, waardoor de kans op conversie kleiner is.

Diepe zoekwoorden:

Diepe zoekwoorden zijn zoekwoorden waarbij de bezoeker specifiek op zoek is naar iets waar meestal minder zoekvolume op zit. Als je bijvoorbeeld hierboven kijkt is een voorbeeld van een diep zoekwoord “SEO bureau”. Dit betekent dat de bezoeker waarschijnlijk specifiek op zoek is naar een bureau dat SEO doet. Hierdoor is de kans groter dat een bezoeker daadwerkelijk klant wordt van het SEO Bureau.

Techniek optimalisatie & content optimalisatie

Met technische optimalisatie wordt de opmaak en de structuur van de webpagina bedoeld, zodat deze optimaal geïndexeerd kan worden door de zoekmachines.

Technische optimalisatie alleen is niet voldoende om goed te scoren in bijvoorbeeld Google, maar het zorgt wel voor een betere plaats.

Onder technische optimalisatie vallen:

Paginanaam / Title tag

Het zoekwoord waarop je gevonden wil worden op de desbetreffende pagina moet terug komen in de Title tag. Dit is ook wel de paginanaam. In de afbeelding hieronder ziet u dat het zoekwoord waarop gericht wordt op die pagina “zoekmachine optimalisatie” is. Hoe verder vooraan het zoekwoord staat, hoe meer waarde Google geeft aan het woord.

Title tag zoekmachine optimalisatie

Meta description

Meta description is een belangrijk onderdeel van zoekwoorden optimalisatie (SEO). Dit is het stukje tekst dat je ziet als je een zoekwoord hebt ingetoetst in Google. Een voorbeeld staat hieronder. Net zoals in de Title tag, is het beste om het zoekwoord terug te laten komen voorin in de meta description. Hieronder zie je bijvoorbeeld dat het zoekwoord beschermingsbewind is, waardoor het zoekwoord in de Title tag vooraan staat, maar ook in de meta description.

meta description tag

Hoofdkoppen op de website

Als je een pagina maakt is het belangrijk dat je je houdt aan de hoofdkoppen. (H1 t/m H6). Google kent meer waarde toe aan een H1 kop dan een H3. U moet het zien als een boek, de H1 is de hoofdstuknaam en de H2 + H6 zijn de tussenkoppen. Het is belangrijk dat je je zoekwoord terug laat komen in de H1 kop en in de H2. Hierbij is het belangrijk dat je per pagina maar maximaal 1 keer de H1 kop gebruikt. De H2 koppen ook niet al te vaak, want dan krijg je te maken met over-zoekwoordenoptimalisatie. Hiervoor kun je minpunten krijgen.

Afbeelding alt tekst en title tekst

Google kan zelf geen afbeeldingen zien. Daarom is het belangrijk dat je zelf een alt-tekst en een title tekst invoert, zodat jouw foto’s ook gevonden kunnen worden door “Google afbeeldingen”.

alt-tekst-title-tekst-afbeelding

 

Zorg ervoor dat je website indexeerbaar is

Zorg ervoor dat je website goed leesbaar is voor Google. Hierbij is het belangrijk dat je technieken als flash en java applets vermijdt. Gebruik geen afbeeldingen om teksten weer te geven. Alle niet tekstuele content is moeilijker te indexeren. Dit is mogelijk te bekijken via Google Webmaster Tools.
indexering-Google

 

Schone URL’s (permalinks)

Zorg ervoor dat de link achter de websitenaam (zie afbeelding hieronder), kort en duidelijk is. Zorg ervoor dat het zoekwoord dat je gebruikt hier weer terugkomt.

meta description tag

301 doorverwijzingen

Wanneer je gaat verhuizen naar een https of andere permalink van een pagina gaat veranderen, is het verstandig om gebruik te maken van een 301 doorverwijzing. Deze verwijzing zorgt ervoor dat bezoekers en roberts worden doorverwezen naar de juiste pagina. Deze kun je wijzigingen in je htacces file of door gebruik te maken van een plug-in (WordPress) genaamd “redirection“.

Sitemap

Het is fijn voor de zoekmachines om een sitemap toe te voegen aan je “Google Webmaster Tools” account. Hierdoor weet Google welke pagina’s hij moet lezen (crawlen). Zorg er voor dat Google deze sitemap regelmatig ontvangt. Dit is nog beter voor jouw zoekmachine optimalisatie (SEO).

Wat nu?

Hierboven staan de belangrijke factoren voor zoekmachine optimalisatie (SEO), maar het zijn ze nog lang niet allemaal. Zorg ervoor dat je alle bovenstaande eisen uitvoert voor je eigen website. Lukt dit niet of kost het te veel tijd? Dan kun je dit uitbesteden. Wij als online marketingbureau doen dit dagelijks waardoor wij professioneler, sneller zijn en meer kennis in huis hebben.

Heeft dit artikel jou geholpen, dan doe je ons er een groot plezier mee wanneer je hieronder even op de +1 knop wilt klikken.

Meer blogs

3 Comments
  1. Pingback: viagra memes

  2. Pingback: can i buy viagra over the counter australia

  3. Pingback: tadalafil generic online

  4. Pingback: buy stromectol pills

  5. Pingback: viagra substitute over counter

  6. Pingback: buy dapoxetine

  7. Pingback: stromectol for sale canada

  8. Pingback: plaquenil blindness

  9. Pingback: neurontin prices

  10. Pingback: azithromycin 250

  11. Pingback: ventolin 4mg uk

  12. Pingback: purchase stromectol

  13. Pingback: 200mg modafinil

  14. Pingback: plaquenil for sale online

  15. Pingback: priligy for sale

  16. Pingback: prednisone 172

  17. Pingback: plaquenil price

  18. Pingback: neurontin drug

  19. Pingback: furosemide otc

  20. Pingback: amoxicillin 500mg

  21. Pingback: canada government approved online pharmacies

  22. Pingback: viagra pills prescription

  23. Pingback: cost viagra per pill

  24. Pingback: ivermectin at amazon

  25. Pingback: ivermectin at amazon

  26. Pingback: starting dose of cialis

  27. Pingback: dapoxetine sildenafil tablets thrilpil

  28. Pingback: liquid ivermectin for poultry

  29. Pingback: ivermectin oral dosage for rosacea

  30. Pingback: ivermecta clav antibiotic

  31. Pingback: zithromax price

  32. Pingback: ivermectin for rabbit ear mites

  33. Pingback: ivermectin stock market

  34. Pingback: ivermectin scabies dose

  35. Pingback: ventolin hfa ingredients

  36. Pingback: ivermectin shampoo

  37. Pingback: can i buy ivermectin over the counter

  38. Pingback: stromectol ivermectin dose

  39. Pingback: stromectol over the counter

  40. Pingback: what does ivermectin kill

  41. Pingback: generic tadalafil mexico

  42. Pingback: stromectol clav

  43. Pingback: cheap prednisone 20mg

  44. Pingback: amoxicillin for bladder infection

  45. Pingback: ivermectin 12 mg per 5 cc

  46. Pingback: duloxetine and alieve

  47. Pingback: 1

  48. Pingback: deltasone for wounds

  49. Pingback: can you get hydroxychloroquine over the counter

  50. Pingback: lexapro hot flashes

  51. Pingback: what is lipitor taken for

  52. Pingback: what are the most common side effects of hydrochlorothiazide?

  53. Pingback: duloxetine comments from people taking this

  54. Pingback: side affects of escitalopram

  55. Pingback: lyrica medication cost

  56. Pingback: what is sertraline for

  57. Pingback: quetiapine fumarate price

  58. Pingback: omeprazole vs esomeprazole

  59. Pingback: atorvastatin 20 mg tablet picture

  60. Pingback: ivermectin for skin infection

  61. Pingback: priligy rx coupons

  62. Pingback: canadian pharmacy naples fl

  63. Pingback: viagra generic over the counter

  64. Pingback: taking too much ivermectil effects

  65. Pingback: regcialist.com

  66. Pingback: pharmacy technician continuing education free online

  67. Pingback: buying viagra online without prescription

  68. Pingback: pharmacy technician online certification course

  69. Pingback: cialis samples for physicians

  70. Pingback: buying online viagra

  71. Pingback: is trump taking hydroxychloroquine

  72. Pingback: hydroxychloroquine covid france

  73. Pingback: hydroxychloroquine ontario

  74. Pingback: hydroxychloroquine prices

  75. Pingback: prescription drug cost

  76. Pingback: what is better cialis or viagra

  77. Pingback: fry's food store pharmacy hours

  78. Pingback: hcg canadian pharmacy

  79. Pingback: generic cialis 7days

  80. Pingback: can i buy ativan over the counter

  81. Pingback: cialis without perscription canada pharmacy

  82. Pingback: cialis 60 mg pills

  83. Pingback: order cialis 20mg

  84. Pingback: free ads for dating

  85. Pingback: buy online cheap

  86. Pingback: walgreens generic viagra

  87. Pingback: without presciption in usa

  88. Pingback: everest cash advance huntington park

  89. Pingback: tinder jak działa

  90. Pingback: buy tretinoin cream australia

  91. Pingback: fast cash advance draper

  92. Pingback: generic canadian

  93. Pingback: order original cialis online

  94. Pingback: buy cialis tadalafil uk

  95. Pingback: plaquenil 300 mg

  96. Pingback: paxil weight

  97. Pingback: metformin kidney failure

  98. Pingback: neurontin schedule

  99. Pingback: propecia 1mg cost

  100. Pingback: writing a thesis paragraph

  101. Pingback: dissertation format

  102. Pingback: thesis writing assistance

  103. Pingback: synthroid images

  104. Pingback: ingredients in diflucan

  105. Pingback: priligy tablets cost

  106. Pingback: clomid or femara

  107. Pingback: prednisolone information

  108. Pingback: doxycycline herpes

  109. Pingback: where can i buy ventolin over the counter

  110. Pingback: stromectol ivermectin

  111. Pingback: zithromax online uk

  112. Pingback: buy generic furosemide

  113. Pingback: amoxicillin 100 mg tablets

  114. Pingback: business ethics essay uk

  115. Pingback: help to write an essay

  116. Pingback: my essay writer online

  117. Pingback: how to write a proposal for a research paper

  118. Pingback: nursing essay writing service

  119. Pingback: viagra india

  120. Pingback: viagra

  121. Pingback: cialis generics

  122. Pingback: cialis overdose symptoms

  123. Pingback: what is the side effects of azithromycin

  124. Pingback: wanneer is viagra uitgevonden

  125. Pingback: how to take levitra 10 mg

  126. Pingback: cutkxvrf

Leave a Comment