Zoekmachine optimalisatie (SEO), hoe en tips?

3 Comments

Door Zoekmachine optimalisatie (SEO) te optimaliseren kom je hoger in de zoekresultaten van de zoekmachines Google, Bing en Yahoo. Door het optimaliseren kom je hoger in de organische resultaten, wat ook wel
gratis advertenties in Google wordt genoemd. Door hoger te komen in Google krijg je meer gratis bezoekers. Op de afbeelding hiernaast ziet u twee verschillende vlakken. Het rode vlak zijn de advertenties in Google, ook wel SEA genoemd. Voor de URL staat een groen vakje met “Adv”. Hiervoor betaal je per click. Daaronder staan de organische resultaten, ook wel de gratis advertentie, “SEO” genoemd. Deze blog gaat over het groene gedeelte. Na het lezen weet je de basis om hoger te komen in het organische gedeelte, de tips en wat je niet moet doen.

zoekmachine optimalisatie SEO

Zoekmachine optimalisatie (SEO), op welke zoekmachine richten we ons?

Als we kijken naar het marktaandeel van de zoekmachines, zijn er 3 zoekmachines die het grootste marktaandeel hebben. Dit zijn Google, Bing en Yahoo. In 2016 werd het als volgt verdeeld:

Nederland

Desktop

Smartphone

Tablet

Google

91,03%

98,41%

97,73%

Bing

6,59%

0,28%

0,80%

Yahoo!

1,53%

1,06%

0,98%

Hierboven is duidelijk te zien dat Google het grootste marktaandeel heeft. Daarom richten wij ons in dit artikel voornamelijk op de zoekmachine optimalisatie (SEO) van Google.

Waaruit bestaat zoekwoorden optimalisatie (SEO)?

 

Er zijn meer dan 200 verschillende factoren die Google gebruikt om uw positie te bepalen in Google. We kunnen zoekwoorden optimalisatie (SEO) verdelen in 3 categorieën, namelijk:

  • Techniek optimalisatie
  • Content optimalisatie
  • Linkbuilding  (Hier gaan we niet te ver op in, via deze link kom je bij een uitleg over linkbuilding)

Voordat je dit gaat doen gaan we eerst kijken naar de zoekwoorden waarop je je kunt gaan richten. Hiervoor wordt er gebruik gemaakt van een zoekwoordenanalyse.

Zoekwoordenanalyse

Voordat je zoekwoorden optimalisatie (SEO) gaat doen, voer je eerst een zoekwoordenanalyse uit. Via deze zoekwoordenanalyse weet je waar het meest op gezocht wordt binnen jouw branche, welke zoekwoorden de meeste concurrentie hebben, wat leidt tot een rapportage waarin verwachtingen worden beschreven van de meeste conversie

Wij pakken een zoekwoordenanalyse als volgt aan:

  • Allereerste gaan wij een brainstormsessie houden met de zoekwoorden die in direct verband staan met het product of de dienst. Dit doen wij samen met de klant;
  • Deze lijst breiden wij uit met alle productnamen, productcodes en merknamen;
  • Zoek de synoniemen van de woorden die je hierboven gevonden hebt en voeg deze toe;
  • Kijk naar de concurrenten, welke zoekwoorden gebruiken zij?

Vervolgens voegen wij deze zoekwoorden bij elkaar tot een Excel bestand. Nadat wij alle zoekwoorden beschreven hebben die wij denken te gaan gebruiken, gaan we gebruik maken van een zoekwoordentool.

Zoekwoordenanalyse tools

Moz:

Een betaalde versie die wordt gebruikt is “MOZ“. Deze tool is vrij prijzig om te gebruiken.  De basis van deze tool werkt als volgt:

Je voert het zoekwoord dat je wil onderzoeken in via bovenstaande link. Vervolgens krijg je het volgende:

MOZ tool zoekwoordenanalyse

 

Volume:

Bij volume kun je zien hoeveel keer per maand op een zoekwoord wordt gezocht. Dit is tussen de 11500 en 30300 per maand.

Difficulty

Het gele vakje “Difficulty” geeft aan hoe moeilijk het is om hoger te kunnen scoren dan de concurrenten op de eerste pagina. Hoe hoger deze score, hoe moeilijker het is.

Opportunity:

Het paarse balkje gaat over click-trough-rate (CTR). Dit houdt in hoe groot de kans is dat bezoekers klikken op uw advertentie.

Potential:

De groene balk geeft aan wat de gemiddelde score is over alle analyses.

Uiteindelijk voer je alle zoekwoorden, die je hebt staan in Excel, in dit programma in.

Google Adwords

Een gratis versie die aangeboden wordt door Google is “Google Adwords“. De basis van deze tool werkt als volgt:

Net zoals bij “MOZ” voer je het zoekwoord in dat voortkomt uit de brainstormsessie.  Er zijn verschillende functies mogelijk binnen Google Adwords. Een voorbeeld hiervan is dat je een zoekwoord kunt onderzoeken op land of op plaats.

Zoekwoordenanalyse Google Adwords

 

Hieruit komt een schatting voort over de verwachte gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten, die verdeelt zijn over grote schalen. Daarnaast staat de concurrentie aangegeven. Hoe hoger de concurrentie, hoe moeilijker het is om goed te scoren op dit zoekwoord. Hierboven is bijvoorbeeld te zien dat je makkelijker beter scoort op “SEO”, dan op bijvoorbeeld “zoekmachine optimalisatie” of “seo bureau”.

Een ander voordeel hiervan is dat je kunt zien wat gerelateerde woorden zijn die passen bij het onderwerp. Hierdoor kun je misschien concluderen dat je je beter op een andere zoekwoord (synoniem) kunt richten dan dat je eerst in gedachten had.

Soort zoekwoord, wat zou de conversie zijn?

Uiteindelijk ga je de zoekwoorden beoordelen. Via welke zoekwoorden krijg ik de meeste verkopen/handelingen?

Hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen algemene en diepe zoekwoorden.

Algemene zoekwoorden:

Algemene zoekwoorden zijn zoekwoorden zoals “SEO”. Dit is een zoekwoord waar veel op gezocht wordt, maar waarbij je niet precies weet wat de bezoeker wilt. Op deze zoekwoorden zit de bezoeker vaak in een onderzoekende fase, waardoor de kans op conversie kleiner is.

Diepe zoekwoorden:

Diepe zoekwoorden zijn zoekwoorden waarbij de bezoeker specifiek op zoek is naar iets waar meestal minder zoekvolume op zit. Als je bijvoorbeeld hierboven kijkt is een voorbeeld van een diep zoekwoord “SEO bureau”. Dit betekent dat de bezoeker waarschijnlijk specifiek op zoek is naar een bureau dat SEO doet. Hierdoor is de kans groter dat een bezoeker daadwerkelijk klant wordt van het SEO Bureau.

Techniek optimalisatie & content optimalisatie

Met technische optimalisatie wordt de opmaak en de structuur van de webpagina bedoeld, zodat deze optimaal geïndexeerd kan worden door de zoekmachines.

Technische optimalisatie alleen is niet voldoende om goed te scoren in bijvoorbeeld Google, maar het zorgt wel voor een betere plaats.

Onder technische optimalisatie vallen:

Paginanaam / Title tag

Het zoekwoord waarop je gevonden wil worden op de desbetreffende pagina moet terug komen in de Title tag. Dit is ook wel de paginanaam. In de afbeelding hieronder ziet u dat het zoekwoord waarop gericht wordt op die pagina “zoekmachine optimalisatie” is. Hoe verder vooraan het zoekwoord staat, hoe meer waarde Google geeft aan het woord.

Title tag zoekmachine optimalisatie

Meta description

Meta description is een belangrijk onderdeel van zoekwoorden optimalisatie (SEO). Dit is het stukje tekst dat je ziet als je een zoekwoord hebt ingetoetst in Google. Een voorbeeld staat hieronder. Net zoals in de Title tag, is het beste om het zoekwoord terug te laten komen voorin in de meta description. Hieronder zie je bijvoorbeeld dat het zoekwoord beschermingsbewind is, waardoor het zoekwoord in de Title tag vooraan staat, maar ook in de meta description.

meta description tag

Hoofdkoppen op de website

Als je een pagina maakt is het belangrijk dat je je houdt aan de hoofdkoppen. (H1 t/m H6). Google kent meer waarde toe aan een H1 kop dan een H3. U moet het zien als een boek, de H1 is de hoofdstuknaam en de H2 + H6 zijn de tussenkoppen. Het is belangrijk dat je je zoekwoord terug laat komen in de H1 kop en in de H2. Hierbij is het belangrijk dat je per pagina maar maximaal 1 keer de H1 kop gebruikt. De H2 koppen ook niet al te vaak, want dan krijg je te maken met over-zoekwoordenoptimalisatie. Hiervoor kun je minpunten krijgen.

Afbeelding alt tekst en title tekst

Google kan zelf geen afbeeldingen zien. Daarom is het belangrijk dat je zelf een alt-tekst en een title tekst invoert, zodat jouw foto’s ook gevonden kunnen worden door “Google afbeeldingen”.

alt-tekst-title-tekst-afbeelding

 

Zorg ervoor dat je website indexeerbaar is

Zorg ervoor dat je website goed leesbaar is voor Google. Hierbij is het belangrijk dat je technieken als flash en java applets vermijdt. Gebruik geen afbeeldingen om teksten weer te geven. Alle niet tekstuele content is moeilijker te indexeren. Dit is mogelijk te bekijken via Google Webmaster Tools.
indexering-Google

 

Schone URL’s (permalinks)

Zorg ervoor dat de link achter de websitenaam (zie afbeelding hieronder), kort en duidelijk is. Zorg ervoor dat het zoekwoord dat je gebruikt hier weer terugkomt.

meta description tag

301 doorverwijzingen

Wanneer je gaat verhuizen naar een https of andere permalink van een pagina gaat veranderen, is het verstandig om gebruik te maken van een 301 doorverwijzing. Deze verwijzing zorgt ervoor dat bezoekers en roberts worden doorverwezen naar de juiste pagina. Deze kun je wijzigingen in je htacces file of door gebruik te maken van een plug-in (WordPress) genaamd “redirection“.

Sitemap

Het is fijn voor de zoekmachines om een sitemap toe te voegen aan je “Google Webmaster Tools” account. Hierdoor weet Google welke pagina’s hij moet lezen (crawlen). Zorg er voor dat Google deze sitemap regelmatig ontvangt. Dit is nog beter voor jouw zoekmachine optimalisatie (SEO).

Wat nu?

Hierboven staan de belangrijke factoren voor zoekmachine optimalisatie (SEO), maar het zijn ze nog lang niet allemaal. Zorg ervoor dat je alle bovenstaande eisen uitvoert voor je eigen website. Lukt dit niet of kost het te veel tijd? Dan kun je dit uitbesteden. Wij als online marketingbureau doen dit dagelijks waardoor wij professioneler, sneller zijn en meer kennis in huis hebben.

Heeft dit artikel jou geholpen, dan doe je ons er een groot plezier mee wanneer je hieronder even op de +1 knop wilt klikken.

Meer blogs