Bloggen: dé perfecte marketing tool voor ondernemers?
- juni 21, 2019
- Online Marketing, Tips
Bloggen is een concept dat de laatste jaren steeds populairder is geworden. Waar dit in de late jaren ’90 bestond uit het plaatsen van commentaar op een bestaande pagina, is dit de afgelopen jaren uitgegroeid tot iets geheel nieuws. Een beroep, een marketing tool, iets waar ondernemers dankbaar gebruik van maken.
Bloggen is tegenwoordig niet meer alleen iets wat voor de lol wordt gedaan. Maar wordt ook als strategische zet door ondernemers beschouwd. Met bloggen kan je binnen de kortste keren heel veel potentiële klanten aantrekken en de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten. Als je een blog wil maken als ondernemer, ben je echt niet meer alleen. Honderden ondernemers gingen je voor. Maar waarom is bloggen de afgelopen jaren uitgegroeid tot dé perfecte marketing tool voor ondernemers?
Iedereen kan bloggen
De meeste marketing tools zijn niet voor iedereen weggelegd. Deze vragen om veel expertise en ervaring. Bloggen is echter zeer laagdrempelig. Dit kan door vrijwel iedereen met een internetverbinding en computer worden toegepast.
Het concept bloggen is dan misschien wel eenvoudig, maar als je echt effectief reclame wilt voeren zal je hier natuurlijk wel wat onderzoek naar moeten doen. Je moet bijvoorbeeld weten op welke punten je kunt scoren. Maar ook dan is het voor de meeste ondernemers iets wat ze eenvoudig onder de knie kunnen krijgen. Hierdoor is deze marketing tool zeer breed inzetbaar.
Dichter bij de consument staan
Reclame voeren over het internet kan zeer doeltreffend zijn. Kijk maar eens goed online. Op Facebook, Linkedin, de website die je bezoekt en Google tref je overal reclame. Doeltreffend misschien, maar wel minder persoonlijk. Meer en meer mensen hebben moeite met deze manier van reclame voeren. Zeker omdat hun privacy soms in het geding komt. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de vragen omtrent de cookiewet.
In blogartikelen is dit echter anders. Hierbij deel je als ondernemer persoonlijke ervaringen. Zo sta je dichter bij de consument, omdat je deze een glimp in jouw échte leven geeft. Je laat jezelf niet alleen zien als ondernemer, maar als mens. Iemand die begrijpt wat de consument doormaakt. Bovendien kiezen consumenten ervoor om jouw blogartikelen te lezen. Een bewuste keuze, iets heel anders dus dan de reclame die ze vaak zonder toestemming te zien krijgen.
Schrijf daarom over onderwerpen waar de consument wat aan heeft. Behoren andere ondernemers tot jouw doelgroep? Schrijf dan meer over online marketing, zakelijk bankieren en het onderhouden van klantencontacten. Natuurlijk moet je ook je eigen producten op bepaalde manieren in de teksten verwerken, maar dat hoeft niet het doel te zijn. Het doel is om prettige teksten te schrijven die aansluiten op de belevingswereld jouw doelgroep!
Bloggen kost vrijwel niets
Het grootste voordeel van bloggen is dat dit vrijwel niets kost. Natuurlijk moet je over een hosting en domeinnaam beschikken om de site zichtbaar te maken voor het publiek, maar meer is ook niet nodig. Een lokale advertentie kost al gauw honderden euro’s en het effect is maar af te wachten. Met een blog zie je direct of jouw artikelen nut hebben, hoeveel bezoekers zij opleveren en het kost je weinig tot niets. Hierdoor is het ook een prettige marketing tool voor beginnende ondernemers.
Meest recente berichten
- Wat is narrowcasting en hoe zet je het effectief in? september 21, 2024
- Tijdregistratie: Wat is het belang en welke tools zijn er? september 14, 2024
- Dienstverlening bij immigratie en vestiging juli 30, 2024