Local SEO, dé manier om in een kleine regio een grote hit te worden
- februari 28, 2017
- Online Marketing
Local SEO is de manier voor bedrijven om klanten te werven. Veel bedrijven zien Google als dé tool om traffic naar hun website te genereren. Ik geef ze zeker geen ongelijk, ik juich het alleen maar toe dat steeds meer bedrijven de essentie van Google in zien. Wat mij opvalt is dat de meeste bedrijven Google wel gebruiken, maar ze eigenlijk niet weten hoe ze het moeten gebruiken. Vandaag licht ik 1 specifiek topic uit van SEO, namelijk Local SEO.
Waarom krijg ik bezoekers uit Amsterdam, terwijl ik op Tilburg focus? Dit is een vraag die ik recentelijk kreeg. Mijn antwoord was duidelijk: u specificeert geen locaties in de context van de website of de META omschrijving, daardoor heeft u geen locatiefocus en zijn de bezoeken vrij divers. Het aantal bedrijven schiet soms als onkruid uit de grond en het wordt steeds moeilijker om een bedrijf te onderscheiden van de concurrentie. De meeste bedrijven zien tegenwoordig de essentie van social media steeds meer in, maar daar raakt de markt ook aardig verzadigd. Waar liggen de kansen dan nog?
Local SEO is een manier om hoog in de organische (niet betaalde) zoekresultaten van zoekmachines te komen, met behulp van locatiegebonden content. Dit is een methode die voor lokaal-opererende bedrijven (met een eventuele webshop) essentieel is. Ook bedrijven in de evenementenindustrie kunnen Local SEO gebruiken, denk bijvoorbeeld aan carnaval of Glow in Eindhoven. Local SEO geeft u de mogelijkheid om relatief makkelijk goed vindbaar te zijn op top keywords. Bovendien ligt de kans op meer conversies in uw regio ook hoger, omdat de naamsbekendheid en nabijheid van uw fysieke vestiging de betrouwbaarheid van je webwinkel vergroten. Local SEO is ook al aangemerkt als trend van 2013, waardoor meerdere bedrijven informatie hierover gaan vergaren en natuurlijk willen gaan toepassen.
Hoe kan een bedrijf local SEO optimaal inzetten? Lees de verschillende tips die ik opgesteld heb om uw bedrijf / evenement beter vindbaar te maken voor lokale resultaten:
Maak optimaal gebruik van de META informatie / tags
META tags is een stukje HTML code wat aan de <head> sectie van elke pagina toegevoegd kan worden en beschrijven uw website als een soort van samenvatting. Elke pagina moet tenminste de volgende META tags bevatten:
- Title De titel van uw webpagina welke in de browser weergegeven wordt. Gebruik maximaal 64 karakters en laat de locatie hierin naar voren komen.
- Keywords Sleutelwoorden die uw website beschrijven. Gebruik hier ongeveer 10 -15 sleutelwoorden. Gebruik een locatie als sleutelwoord als u Local SEO wil gebruiken.
- Description Omschrijf in maximaal 160 karakters uw website. Ook hier is locatie een essentieel onderdeel.
Ben zorgvuldig met de context die u hier in geeft. Zorg voor duidelijke en korte zinnen en laat de locatie / regio naar voren komen.
(META) tags kunnen bij een webshop ook vaak per product aangemaakt worden en bij een blog vaak per bericht. Zorg voor specifieke informatie en relevante sleutelwoorden als u hiervan gebruik gaat maken.
Gebruik beschrijvende URLs
URLs worden ook door zoekmachines geïndexeerd. Vaak zie ik website voorbij komen met een URL als http://website.nl/?p=53. Hierbij wordt een pagina als nummer weergegeven en dit komt niet ten goede aan de SEO van een website. Steeds meer CMS systemen geven gebruikers de mogelijkheid om een URL te kiezen. Zorg er voor dat de URL er bijvoorbeeld zo uit komt te zien: http://website.nl/dit-is-een-goede-url. Als het om een pagina gaat waar een locatie of regio centraal staat is het belangrijk deze terug te laten komen in de URL.
Als de META informatie en de URLs op de juiste manier zijn aangemaakt, is uw pagina of website lokaal goed vindbaar voor zoekmachines. Een voorbeeld ziet u hieronder, waar ik heb gezocht naar bed Tilburg. Er valt duidelijk te zien dat Tilburg zowel in de title als in de URL en in de description naar voren komt. Een perfect voorbeeld van Local SEO!
Zorg voor duidelijke en voldoende context
De context van uw website is de belangrijkste informatie welke geïndexeerd wordt, maar is nóg belangrijker voor bezoekers. Zorg ervoor dat elke pagina uit minimaal 400 woorden bestaat en laat uw locatie of regio ook regelmatig voorkomen (wanneer het toegepast kan worden en het in de context past. Ga niet op elke pagina uw locatie of regio vernoemen). Hoe vaker een sleutelwoord gevonden wordt, hoe hoger de density van een sleutelwoord is. Let op dat u niet de gehele context vol met deze sleutelwoorden gaat zetten om een hogere vindbaarheid in Google te krijgen. Dit gaat ten koste van de leesbaarheid van uw website en u heeft uw website voor klanten gebouwd, niet voor zoekmachines.
Meld uw bedrijf aan op Google Places & Google+
Zorg ervoor dat uw bedrijf vindbaar is op Google Maps. Dit doet u door uw bedrijf aan te melden bij Google Places. Via Google Places vult u uw bedrijfsinformatie in en geeft u maximaal 5 keywords op die uw bedrijf beschrijven. Zorg ervoor dat deze informatie optimaal ingevuld is. U krijgt dan binnen 4 weken van Google een verificatiebrief thuisgestuurd met een code om uw bedrijf te bevestigen. Maak ook gelijk een Google+ bedrijfsprofiel aan, waarmee u de vindbaarheid van uw bedrijf optimaliseert. Ook zorgt de verificatie ervoor dat u alle informatie kunt beheren en dat u uw bedrijf zo relevant mogelijk als lokaal zoekresultaat kunt presenteren aan potentiële klanten.
Pas bovenstaande 4 tips toe op uw website of webshop en u zal merken dat u meer lokaal traffic zal krijgen. Zo kan een lokaal winkeltje een grote reus worden in de regio.
Wilt u meer informatie voor het verbeteren van uw Local SEO? U kunt vrijblijvend contact met mij opnemen om te kijken wat ik voor uw website of webshop kan betekenen.
Meest recente berichten
- Wat is narrowcasting en hoe zet je het effectief in? september 21, 2024
- Tijdregistratie: Wat is het belang en welke tools zijn er? september 14, 2024
- Dienstverlening bij immigratie en vestiging juli 30, 2024