5 Spam linkbuilding technieken goed uitgevoerd

No Comments

Linkbuilders hebben een slechte reputatie als het gaat om het gebruik maken van grimmige technieken, het zoeken naar snelle en makkelijk manieren om de rankings in zoekmachines te verbeteren en het schaalbaar maken van ieder proces om zo snel mogelijk links te krijgen. Hier lees je verschillende linkbuilding technieken.

Linkbuilding

Pre-Penguin tijd

Deze visie is nog van voor de Penguin periode, een tijd waarin deze technieken veel gedaan werden, omdat ze ook goed werkte. Als u actief was in een concurrerende niche, dan was de kans groot dat uw concurrenten gebruik maakte van dubieuze linkbuilding technieken.

Zoekmachine optimalisatie SEO

Grote overtreders

Google had nog niet de middelen om achter websites aan te gaan die de Richtlijnen voor webmasters braken. Het had alleen tijd om de aller grootste overtreders te straffen. In die tijd werkte massa linkbuilding gewoon erg goed.

Goed genoeg

Gelukkig heeft Google zijn algoritme verbeterd en is het een stuk beter in het vinden van spam. Zoals Dan Petrovik zei: ze zijn niet geweldig, maar goed genoeg.

Gastbloggen is over

Helaas betekent dit ook dat iedere techniek die te veel gebruikt wordt om de rankings te manipuleren officieel op Google’s “niet gebruiken” lijst staat. Onlangs heeft Matt Cutts van Google gezegd dat gastbloggen over is voor SEO, waarbij hij een aantal spammy voorbeelden gaf.

De uitvoering

Ik denk dat als het aankomt op linkbuilding, dat het niet de techniek is die onbruikbaar wordt, maar dat de uitvoering van de techniek.

5 Spam linkbuilding technieken

Om te laten zien wat ik bedoel zal ik 5 verschillende voorbeelden geven van “spam linkbuilding technieken” die juist worden uitgevoerd. Over deze technieken zal ik het hebben:

  • Blog reacties
  • Persberichten
  • Linkruil
  • Directories
  • Gastbloggen

Kwaliteit

Voordat we beginnen wil ik zeggen dat u geen van deze technieken op grote schaal zou moeten uitvoeren. Deze technieken kunnen zorgen voor een paar zeer goede links voor uw website, maar gebruikt ze niet om grote aantallen links te krijgen.

Zichtbaarheid en divers linkprofiel

Iedere techniek is een waardevol middel binnen een natuurlijk en slim linkbuilding project, met als einddoel meer online zichtbaarheid krijgen en het genereren van een divers linkprofiel.

1. Blog reacties

Iedereen die een blog heeft, heeft een hekel aan blog spam reacties. Spammy blog reacties zijn misschien wel het beste voorbeeld van lage kwaliteit linkbuilding. Er was eens een tijd waarin deze techniek goed werkte om een website hoog t laten ranken.

Natuurlijk proces

In principe is het een natuurlijk proces: laat een reactie achter bij een artikel en uw naam wordt de anchor tekst van de link naar uw website. Zo laat u zien wie u bent en wat u doet.

Het onvermijdelijke

Toen werd het onvermijdelijke gedaan door linkbuilders: probeer het makkelijker te maken door deze linkbuilding techniek schaalbaar te maken door het zo veel mogelijk te gebruiken.

Geautomatiseerd

Al snel zagen linkbuilders dat als er genoeg van dit soort links gegenereerd werden, dat het resulteerde tot betere rankings in Google. Het duurde niet lang voordat deze techniek helemaal werd geautomatiseerd en het op nog grotere schaal gedaan kon worden.

Misbruik

Deze vorm van geautomatiseerde linkbuilding is de ergste vorm van misbruik en is een direct gevolg van het op grote schaal uitvoeren van linkbuilding.

Nofollow tag

Blog reactie spam werd zo erg dat Google speciaal de nofollow tag introduceerde in een poging om de impact ervan te verminderen en om mensen af te laten schikken om het te doen.

Intelligente, goeddoordachte en relevante reacties

Maar het hoeft niet op deze manier te gaan toch? U kunt deze techniek gebruiken om met een link uw online zichtbaarheid te vergroten. Dit doet u door een intelligente, goeddoordachte en relevante reactie achter te laten op een blog.

In contact met online community

Zal dit er ook voor zorgen dat u meer zichtbaarheid krijgt in de SERPs van Google? Nee, maar als u een niche website heeft die meer zichtbaarheid wilt hebben, wat is dan een betere manier omdat te doen dan met de online community in contact te komen door een aantal slimme reacties te plaatsen op relevante blogs?

Natuurlijke blog reactie links

Het punt is dat reactie links natuurlijk zijn als u in contact komt met uw community. Dit is precies wat u zou moeten doen als u de zichtbaarheid van uw website wilt vergroten.

Schadelijk voor uw website

Zou u op grote schaal blog reactie linkbuilding moeten doen? Nee, Google is hier te slim voor geworden, de kans is groot dat het uw website zal schaden. Aan de ene kant door uw rankings zullen dalen en aan de andere kant doordat mensen zich gaan ergeren aan uw website.

Natuurlijk en gezond linkprofiel

Zijn blog reactie link een onderdeel van een natuurlijk en gezond linkprofiel? Ja, als uw linkprofiel maar niet te veel bestaat uit dit of ieder ander soort links. En dit is het punt, als u de online zichtbaarheid van uw website wilt vergroten, dan is het creëren van een natuurlijk linkprofiel nog steeds een van de meest krachtige manieren om dat dit doen.

Waar u blog reacties voor gebruiken 

U kunt blog reacties gebruiken voor:

  • De zichtbaarheid van uw website bij uw doelgroep vergroten
  • In contact komen met de influencers van uw branche
  • Een divers en natuurlijk linkprofiel creëren
  • Uzelf profileren als een autoriteit binnen uw vakgebied

Gebruik content

Een andere manier om reacties te gebruiken is door content te maken die relevant is voor een bestaande discussie. Kijk welke vragen gesteld worden in de reacties en beantwoord die in uw content. Vervolgens kunt u een reactie plaatsen waarin u verwijst naar uw content.

Bezoekers en autoriteit

Op deze manier helpt u de mensen door ze waardevolle informatie te geven. Zo krijgt u relevante bezoekers naar uw website en profileert u zichzelf als een autoriteit binnen uw branche. Dit soort links zullen uw rankings niet of nauwelijks verbeteren, dus gebruik het niet als SEO techniek.

2. Persberichten

In juli 2013 heeft Google zijn Linkuitwisselingsprogramma’s pagina geüpdatet en heeft de volgende regel toegevoerd:

Persbericht spam

Maar als u kijkt naar het voorbeeld die Google geeft, dan is het duidelijk dat het spam is. Alle anchor teksten bestaan uit keywords en het is duidelijk te zien dat dit persbericht niet bedoeld is om lezers te informeren.

Gebruik persberichten niet voor links

Naast het feit dat dit voorbeeld duidelijk spam is, was het ooit een goed idee om persberichten te plaatsen met als enige doel om de rankings te verbeteren? Nee, ook dit is een voorbeeld van een manipulerende techniek die puur en alleen bedoeld is om de rankings te beïnvloeden. Het zijn dat soort technieken die Google devalueert of mogelijk wilt afstraffen.

Links in persberichten

Kunnen persberichten nog steeds links bevatten? Natuurlijk. Zullen die links ook SEO waarde hebben? Dat is niet helemaal duidelijk.

Genegeerd of gedevalueerd

Links uit persberichten websites worden waarschijnlijk genegeerd of gedevalueerd door Google. Een duidelijk teken van manipulerende technieken in persberichten kunnen er voor zorgen dat een website gestraft wordt.

Waardevolle links

Persberichten die geschreven wordt voor zijn oorspronkelijk doel (publiciteit) hebben een grotere kans om waarde te geven en als het gebruikt wordt door andere nieuwswebsites, dan zullen de links waardevoller worden.

Gebruik persberichten voor publiciteit

Wat is de tip hier? Gebruik persberichten waar ze voor bedoelt zijn, als een middel om publiciteit te creëren voor echte aankondigingen. Gebruik het niet als techniek om alleen meer links te krijgen, om zo Google’s rankings te manipuleren. Uiteindelijk zult u gepakt en gestraft worden.

Waar u persberichten voor gebruiken

U kunt persberichten gebruiken voor:

  • Het genereren van publiciteit voor bijvoorbeeld een bedrijfsevenement
  • Aandacht van media en journalisten
  • Maak positieve promotie voor uw bedrijf en website

3. Wederzijdse links

Wederzijdse links is nog een duidelijk voorbeeld van een natuurlijk linkproces die op zo’n grote schaal is uitgevoerd dat deze techniek niet meer gewaardeerd wordt door zoekmachines.

Oorspronkelijk concept

Het oorspronkelijke concept was gebaseerd op het aangaan van samenwerkingen met andere websites. Beide websites hadden er iets aan als beide websites naar elkaar linken doordat ze bezoekers naar elkaar sturen. Het was oorspronkelijk een redactionele link, zoals Google het bedoelde, de link was een teken dat de ene website de andere website goed en betrouwbaar vond.

Honderden links per pagina

Helaas is ook deze manier van linken verpest doordat het op grote schaal werd uitgevoerd. Spam pagina’s met honderden links naar andere websites kwamen steeds meer voor en werd de manier om goed te ranken in de SERPs.

Google linkuitwisselingsprogramma’s

Google heeft wederzijdse links in 2005 aangepakt met de Jagger update. Google linkuitwisselingsprogramma’s  bevat nu ook het buitensporig gebruik van wederzijdse links:

Overmatige linkuitwisselingen

Let goed op de woorden die gebruikt worden, en dan vooral naar “Overmatige” en “als enige doel”.

Een ander doel

Google wilt absoluut niet dat webmaster gebruik maken van manipulerende technieken die alleen bedoeld zijn om de rankings van een website te verbeteren. Als u dit soort links genereert dan moet er een ander doel zijn dan de rankings, bijvoorbeeld om uw bezoekers te verwijzen naar een pagina die echt relevant en interessant voor ze zal zijn.

Samenwerking vergroot uw zichtbaarheid

Samenwerken met andere websites is een geweldige manier om uw online zichtbaarheid te verbeteren en zou zich niet alleen moeten beperken tot een linkbuilding techniek. Maar als u een waardevolle samenwerking heeft met een relevante website, waarom zou u dan niet proberen om een link te krijgen.

Online en offline samenwerkingen

Bijna iedere onderneming heeft de mogelijkheid tot online en offline samenwerkingen. Samenwerkingen gaan verder dan alleen linkbuilding, zorg dus niet dat dat uw enige doel is. Denk aan hoe de samenwerking uw bedrijf kan helpen en kijk daarna of het relevant is om te vragen om een link.

Waar u wederzijdse links voor gebruikten

U kunt wederzijdse links gebruiken voor:

  • Bouw belangrijke zakelijke relaties op
  • Bouw uw autoriteit verder uit
  • Laat uw website meer betrouwbaarheid uitstralen

2. Directories

Directoires bestonden er al voor de komst van zoekmachines. Voor de tijd van zoekmachines werden directories gebruikt om informatie en betrouwbare websites te vinden.

Steeds meer directories

Uiteraard toen Google de dominante zoekmachines werd en het duidelijk werd dat link een belangrijk factor was in het algoritme, kwamen directories steeds meer voor.

Link farms

Het duurde niet lang voordat er directories werden gemaakt om als link farm gebruikt te worden. Er kwamen betaalde vermeldingen, er werd niet gekeken naar relevantie en iedereen kon zijn website aanmelden als hij maar betaalde.

Bezoekers, gebruikers en waarde

Er werd niet meer gekeken naar de bezoekers, gebruikers en de waarde van directories. Opnieuw werd een techniek iets dat alleen bedoeld is om de zoekresultaten te beïnvloeden.

Dubieuze technieken

Ziet u een patroon? Google wilt geen dubieuze technieken belonen en wil websites straffen die de SERPs willen manipuleren. Om de een of andere reden zijn er linkbuilders die iedere techniek schaalbaar willen totdat het alleen bedoeld is om de rankings te manipuleren, iets dat duidelijk tegen de regels van Google is.

2 Soort directories

Er is ook een goede manier om gebruik te maken van directories, waardoor het een positief effect kan hebben op uw website, onder andere doordat u links krijgt. Als we het hebben over directories dan zijn er 2 soorten die de moeite waard zijn voor uw website:

  • Niche specifieke directories
  • Lokale directories

Niche specifieke directories

De niche specifieke directories hebben nog steeds waarde, maar alleen als ze gebruikt worden om (naast de link) uw merk meer onder de aandacht te brengen. Tevens kunnen ze verwijzend verkeer genereren.

Relevante directories

Het is belangrijk dat de directories relevant zijn voor uw website, uw doelgroep daar actief is en niet alleen bedoeld is om uw rankings te verbeteren.

Lokale directories

De lokale directories zijn extreem belangrijk voor bedrijven die proberen hun online zichtbaarheid bij de community te verbeteren.

Meerdere lokale directories

Er zijn meerdere lokale directories die ieder bedrijf kan gebruiken om zijn online zichtbaarheid te verbeteren, kijk bijvoorbeeld eens naar:

  • Google Places
  • Yelp
  • Bing Lokaal

Lokale bedrijven

Het is belangrijk voor lokale bedrijven om de website aan te melden bij lokale directories, zodat lokale gebruikers en klanten uw bedrijf eenvoudiger kunnen vinden.

Voordelen voor uw bedrijf

Deze directories hebben nog steeds waarde om meer organische bezoekers te krijgen, maar zouden gezien moeten worden als een manier om uw merk meer onder de aandacht te brengen. Daarnaast zijn ze natuurlijk een bron voor potentiele klanten. Denk eerst aan de voordelen die het heeft voor uw bedrijf, kijk daarna of het gepast is om een link te plaatsen.

Vestigingsplaats

Naast de directories die ik eerder genoemd had, kunt u ook op zoek gaan naar nog meer lokale directories . Denk bijvoorbeeld aan directories voor de plaats of gebied waar u gevestigd bent.

 5. Gastbloggen

Toen Cutts nog niet zolang geleden zei dat gastbloggen over is voor SEO, raakte veel SEO’ers in paniek. Jon Ball heeft hier onlangs een uitbereid artikel over geschreven, hier is een korte samenvatting darvan:

  • Gastbloggen is meer dan alleen een SEO techniek. Het heeft veel verschillende doelen die te maken hebben met marketing, bedrijven en auteurschap. Google kan niet zeggen dat gastbloggen over is, ook al zouden ze dat willen.
  • Er is een wereld van verschil tussen kwaliteit gastbloggen en spam gastbloggen, zoals Cutts al zei.
  • Google zal goede content waarschijnlijk niet negeren, alleen omdat het van een gastblogger is. De kans is dan ook klein dat ze links in de goede content zullen negeren.

Slechte gastartikels

Wat maakt een gastartikel slechts:

  • Slechte grammatica, woordgebruik en indeling
  • Slecht geschreven, gebrek aan echte of nieuwe informatie
  • Gebrek aan auteurschap, gebrek aan inhoud
  • De bio is helemaal geen biografie, maar wordt alleen gebruikt voor keyword anchor tekst links.

Geschreven voor links

Vaak is het eenvoudig te zien of een gastartikel alleen geschreven is voor links. Ook gastbloggen is een goed voorbeeld van wat er met een goede, natuurlijke linkbuilding techniek kan gebeuren als het op grote schaal wordt uit gevoerd.

Kwaliteit gastartikel

Hoe ziet een kwaliteit gastartikel er dan uit:

  • Het artikel staat op een relevante blog
  • Er is duidelijk aandacht en tijd is gestoken
  • We wordt niet gelinkt naar spam websites
  • De tekst is goed geschreven

Gebruik gastloggers voor uw eigen blog 

Gastbloggen kan gebruikt worden om links en autoriteit op te bouwen, maar het kan ook gebruikt worden om uw website krachtiger te maken en om het meer onder de aandacht te brengen. Dit kunt u doen anderen op uw blog te laten gastbloggen.

Niet iedere blogger 

Als u anderen voor uw website laat schrijven dan kan dit u helpen doordat uw website krachtiger wordt, doordat het meer waardevolle content krijgt. Tevens komt uw website meer onder de aandacht, omdat de schrijver van de content het waarschijnlijk gaat delen met zijn volgers.

Goede schrijvers 

Als u gastloggers op uw website accepteert, wees dan kritisch over degenen die voor u gaan schrijven. Kies alleen schrijvers die echt tijd in de content willen steken en niet alleen snel een link willen hebben.

Kwaliteit content 

Ook moet u kijken naar de content die geschreven gaat worden. Is het wel relevant voor uw website en waardevol voor uw bezoekers? Voor meer informatie hierover kunt u mijn artikel lezen over gastloggers op uw eigen website.

Is schaalbaarheid slecht?

Door alle voorbeelden die ik in dit artikel heb gegeven zou u denken dat het schaalbaar maken van een linkbuilding techniek altijd slecht is, toch is dit niet altijd zo.

Het verschil

Wat is het verschil? De voorbeelden van spammy linkbuilding technieken uit dit artikel zijn schaalbaar gemaakt om in een zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk links te genereren, waarbij er niet gekeken wordt naar kwaliteit.

12 Schaalbare linkbuilding technieken

De 12 schaalbare technieken uit mijn andere artikel leveren ook links op, maar er wordt ook gekeken naar de andere voordelen die de technieken met zich mee brengen. Tevens zullen al die technieken handmatig uitgevoerd moeten worden en wordt de nadruk ook gelegd op de kwaliteit van de links die gebouwd worden.

Handmatige kwaliteit

Het schaalbaar maken van een techniek is dus niet altijd een slecht iets. Als u het doet, kijk naar de kwaliteit van de links en zorg er voor dat u het nog steeds handmatig uitvoert.

Samenvatting

Als u een divers, natuurlijk en krachtig linkprofiel wil creëren, dan moet u links bouwen alsof Google niet bestaat. Als u wilt blijven ranken of wilt stijgen in Google, dan zal u de links moeten hebben die Google graag ziet. Dit zijn links met een doel, links die op logische plekken staan en links die waarde toevoegen voor gebruikers.

Uw volgende link

De volgende keer als een links aan het bouwen bent onthoud dan:

  • Voer het niet op een extreem grote schaal uit, omdat het op dit moment krachtig is.
  • Ga op zoek naar een manier om links te krijgen die waarde toevoegen aan het internet, de website, de gebruikers en uw bedrijf.
  • Ook als een links weinig SEO waarde doorgeven, kunt u ze nog steeds bouwen. U zou niet te veel achter dit soort links aan moeten gaan, maar wees niet bang om ze in uw linkprofiel te hebben. Ook dat soort links zijn onderdeel van een natuurlijk linkprofiel en linkbuilding campagne.
  • Kijk niet te veel naar de techniek die u gaat gebruiken, maar naar de uitvoering ervan.

Links op de juiste manier krijgen?

Linkbuilding verandert continu. Technieken die eens effectief waren kunnen nu uw website schaden. Om te voorkomen dat uw links in de toekomst een negatief effect op uw website gaan hebben is het verstandig om nu alleen white hat linkbuilding technieken te gebruiken.

 

Meer blogs

No Comments

Meest recente berichten

Leave a Comment