Zelf een eigen website maken? 4 tips voor een succesvolle start!
- augustus 15, 2019
- Online Marketing, SEo, Tips, Webshops
Voor iedere ondernemer is het maken van een website een absolute must. Tegenwoordig is het niet meer mogelijk om een goede concurrentiepositie aan te houden als je het digitale publiek niet aanspreekt. Een site maken klinkt misschien heel moeilijk, maar in de praktijk is vrijwel iedereen hiertoe in staat. Om de juiste doelgroep te bereiken is het natuurlijk wel belangrijk dat deze website vindbaar is. Hiervoor kun je enkele technieken gebruiken, een professional inschakelen of gewoon alles in eigen hand houden. Wil jij zelf een website maken? Lees dan snel verder. Wij geven 4 tips voor een succesvolle start!
1. Wat is het doel van de website?
Voor een succesvolle start is het eerst belangrijk om het doel van de website te bepalen. Zet daarom eens op papier wat je met de site hoopt te bereiken. Is dit simpelweg een handige tool om al bestaande klanten te informeren over jouw werkzaamheden? Of wil je juist extra klanten werven?
Vergelijk het bouwen van een website met het verbouwen van een bestaande woning. Hoe weet je wat er moet veranderen als je nooit binnen bent geweest? Pas na voldoende research gedaan te hebben, weet je wat er aangepakt moet worden, wat je met de verbouwing hoopt te bereiken en wat je hiervoor nodig hebt. Een goede voorbereiding is altijd het halve werk.
2. De domeinnaam bepalen
Zodra je een duidelijk plan hebt opgesteld is het tijd voor het echte werk. Allereerst is het belangrijk om een domeinnaam te bedenken. Hierbij is het voornamelijk belangrijk dat de websitenaam jouw bedrijf weergeeft. Kies daarom iets wat met de bedrijfsnaam te maken heeft, zodat potentiële klanten jouw site eenvoudiger kunnen vinden.
Dit is niet alleen prettig voor de zoekmachineoptimalisatie, maar geeft de site ook direct een veel professionelere uitstraling. Zodra je de domeinnaam bepaald hebt, is het tijd om deze te controleren. De domeinnaam mag immers niet al gebruikt worden. Gelukkig betekent dit niet dat je zelf uitvoerig onderzoek moet doen, maar bekijk je dit eenvoudig in het register van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Meestal zal het hostingbedrijf dit zelf voor jou regelen.
3. Huisstijl ontwerpen
De eerste indruk is ontzettend belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat mensen na het bekijken van een website binnen enkele tellen bepalen of deze aan hun zoekvraag voldoet. Als dit niet het geval is, klikken ze alweer snel verder en verlies jij een potentiële klant. Daarom is het belangrijk om concrete informatie op de homepage te zetten en op de uitstraling van de huisstijl te letten. Je wil immers zo professioneel mogelijk overkomen. Houd de huisstijl zo rustig en eenvoudig mogelijk. Hierbij geldt: less is more.
4. SEO toepassen
Een mooie website is natuurlijk prachtig, maar het is wel belangrijk dat deze vindbaar is voor jouw doelgroep. Daarbij spelen zoekmachines een belangrijke rol. Maar hoe scoor je hoog in Google? Die vraag is niet eenvoudig te beantwoorden, omdat het van meerdere factoren afhangt. Hierbij maak je gebruik van SEO-technieken.
Zoekmachineoptimalisatie hoeft niet moeilijk te zijn, maar vergt veel tijd en inspanning. Bovendien is dit niet iets wat je in een dag doet, maar waar je structureel mee bezig moet zijn. Daarom adviseren wij om in de meeste gevallen een vakman in te schakelen die de online marketing en SEO voor jou regelt. Zo weet je zeker dat jouw website straks vindbaar is voor het grote publiek en je hier verder geen extra tijd aan kwijt bent. Bovendien maken veel online marketing specialisten gebruik van een zogenaamde: no cure, no pay. Hierdoor ben je enkel geld kwijt als er ook daadwerkelijk resultaten worden geboekt.
Meest recente berichten
- Wat is narrowcasting en hoe zet je het effectief in? september 21, 2024
- Tijdregistratie: Wat is het belang en welke tools zijn er? september 14, 2024
- Dienstverlening bij immigratie en vestiging juli 30, 2024