Alles wat je moet weten over online marketing

No Comments

Online marketing is een investering die veel ondernemers doen om hun concurrentiepositie te versterken. Toch hebben de meeste bedrijven het gevoel dat ze zwaar achterlopen op hun concurrenten. Het lijkt alsof ze continu geld in een bodemloze put stoppen en nooit resultaat zien. Het tegendeel is echter waar! Marketing specialisten zijn het er over eens dat de meeste bedrijven over een betere concurrentiepositie op Google beschikken dan zij zelf in de gaten hebben. Wanneer je echter meer uit je marketingplan wilt halen, kan het verstandig zijn om een specialist in te schakelen. Maar waar moet je dan allemaal aan denken? Dat lees je in dit artikel!

online marketing onderdelen

Meer leads genereren

Hoe werkt het genereren van leads eigenlijk? Dat is de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen als je een marketing strategie op wilt zetten. Alhoewel online marketing enorm veel vormen kent, denk aan SEO, adwords, remarketing, E-mail marketing en social media marketing, zijn ze allemaal gericht op het genereren van meer leads. Maar wat bedoelen we daar dan precies mee?

De definitie van leads is niet eenvoudig uit te leggen. Als we deze vrij vertalen krijgen we ‘spoor’. Maar in welke verhouding staat dit tot hetgeen wat je wilt bereiken? Als we in de marketingwereld over leadgeneratie spreken, hebben we het eigenlijk over het spoor dat jou tot potentiële klanten kan leiden. Hierbij hoeft niet elk spoor tot verkoop te leiden. Soms zien we ook dat een spoor doodvalt. Dat maakt niet uit.

Het genereren van leads gebeurt bijvoorbeeld door abonnementen op nieuwsbrieven, het achterlaten van contactgegevens of zelfs het opvolgen van belafspraken. Een lead is dus eigenlijk het spoor wat een potentiële klant achterlaat, zodat je de deze op een later moment opnieuw kunt benaderen. Als iemand anoniem iets in jouw winkel koopt is dit bijvoorbeeld niet mogelijk en kunnen we niet spreken van een lead. Na het achterlaten van contactgegeven spreken we echter wel van het genereren van leads. Deze kunnen dan ook zeer waardevol zijn voor het klantencontact en het verhogen van de omzet.

Meer leads genereren

Social media inzetten

Online marketing is heel breed en bestaat uit meerdere takken. Hierdoor is het moeilijk om op iedere vorm van marketing inhoudelijk in te gaan. In dit artikel mogen we echter de mogelijkheid om social media in te zetten niet ongenoemd laten. Veel bedrijven maken gebruik van social media om hun bedrijf toegankelijker te maken voor de consument. Dit is een slimme zet. Ook adverteren op Youtube met advertenties kan voor bepaalde doelgroepen zeer gunstig zijn. Toch laten bedrijven juist hier vaak steekjes vallen. Maar hoe komt dat eigenlijk?

Verkijk je bij het inzetten van online marketing niet op de wijze waarop concurrenten dit aanpakken. Dit is de grootste fout die je als ondernemer kunt maken. Iedere onderneming vraagt immers om een ander marketingplan. Eentje die gericht is op de doelgroep. Bovendien is het gebruik van social media niet een kwestie van actief zijn op meerdere kanalen. Hier gaat een hele theorie aan vooraf. Bespreek daarom eerst jouw marketing strategie met een specialist en profiteer van een advies op maat. Alleen dan kan je echt alles uit jouw online marketing campagne halen!

Meer blogs