Online marketing nóg belangrijker voor restaurants tijdens de coronacrisis
- mei 15, 2020
- Linkbuilding, Online Marketing, SEo, Tips
Het belang van online marketing is natuurlijk bij iedere ondernemer bekend. Van groot bedrijf tot eenmanszaak, we maken allemaal in meer of mindere mate gebruik van online marketing. Momenteel is de noodzaak van online marketing wel weer gebleken.
Door de coronacrisis zijn veel ondernemers hard getroffen. Met name de horecaondernemers hebben het zwaar voor hun kiezen gekregen de afgelopen tijd. En naar verwachting zal de druk op deze ondernemers nog wel even blijven. Zolang ze nog niet de volle capaciteit van hun restaurants kunnen benutten, zullen ze verlies blijven lijden. Om het hoofd boven water te houden hebben veel restaurants een bezorgservice opgezet. Zo kunnen ze, ondanks dat hun fysieke restaurant gesloten is, toch nog hun gasten bedienen en zo wat inkomsten genereren. Op dit moment heeft opvallen dus de prioriteit. En dat doe je natuurlijk met behulp van online marketing!
Het belang van reviews
Opvallen in de bezorgwereld is niet gemakkelijk. Zeker niet nu het aanbod met de dag groter lijkt te worden. Daarom moet het digitale medium op alle manieren ingezet worden. Hierbij zijn reviews van essentieel belang.
Voordat potentiële klanten bij een restaurant bestellen, willen zij natuurlijk eerst weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Daarbij bekijken ze doorgaans eerst de reviews. Hoe lang was de bezorgtijd? Wat was de kwaliteit van het eten? Hoe zit het met de prijs-kwaliteitsverhouding? Als de reviews overheersend positief zijn, zijn mensen eerder geneigd om te bestellen. Goede reviews zijn dan ook de sleutel naar het succes van een (bezorg)restaurant.
Maar hoe zorg je ervoor dat je binnen korte tijd veel reviews op jouw pagina hebt staan? Je kunt er voor kiezen om een geautomatiseerde e-mail naar klanten te laten sturen. Zodra ze een bestelling hebben geplaatst, kunnen ze direct invullen hoe de service en de kwaliteit van het eten was. Natuurlijk kun je ook alvast aan vaste klanten, familie en vrienden vragen om een review te plaatsen. Hoe meer reviews, hoe beter.
Gebruik social media
Juist nu is het belangrijk om in contact te staan met je doelgroep. Nu ze niet meer naar je fysieke restaurant kunnen komen, moet je dan ook op een andere manier proberen op te vallen. Zet daarom social media slim in. Heb je zelf geen tijd om deze te onderhouden of hier simpelweg weinig verstand van? Schakel dan een professional in die dit voor je doet. Door iedere dag een berichtje te plaatsen, houd je je doelgroep geboeid en bereik je meer mensen.
Plaats bijvoorbeeld foto’s van gerechten die gemaakt worden, stel vragen of houd acties en laat mensen hun vrienden taggen. Zo verhoog je de vindbaarheid van je restaurant en zal je sneller succes boeken.
Vergroot de vindbaarheid van je website
Nu mensen niet meer naar hun favoriete restaurant kunnen, zullen ze sneller geneigd zijn om online eten te bestellen. Daarbij maken ze meestal gebruik van hun favoriete zoekmachine. Daarom is het van essentieel belang dat jouw restaurant hoog scoort in Google. Hoe makkelijker je gevonden kan worden, hoe meer klanten dit uiteindelijk zal opleveren. Door SEO of SEA in te zetten kan je jouw website verbeteren en beter ranken in Google.
Hoewel dit misschien eenvoudig klinkt, raden wij af om zelf te gaan sleutelen aan je website. Laat dit liever over aan iemand die gespecialiseerd is in online marketing. Een investering die op de lange termijn veel kan opleveren. Niet alleen nu tijdens onze lockdown, maar ook in de toekomst als het fysieke restaurant weer geopend kan worden.
Meest recente berichten
- Wat is narrowcasting en hoe zet je het effectief in? september 21, 2024
- Tijdregistratie: Wat is het belang en welke tools zijn er? september 14, 2024
- Dienstverlening bij immigratie en vestiging juli 30, 2024