Wat is SEO en waarom is het goed voor jouw bedrijf?

No Comments

Wat is SEO nu eigenlijk? Het wordt steeds populairder, dus wellicht heb je er wel eens van gehoord. Misschien heb je het zelfs een keer aangeraden gekregen om je SEO te verbeteren voor het beloop van je onderneming. 

Dat is leuk en aardig, maar wat houdt SEO nu precies in? Belangrijker nog: waarom zou het goed zijn voor je onderneming? In dit artikel leggen we uit wat SEO is, wat het is in vergelijking met SEA en wat een SEO specialist nu precies doet. 

Wat is SEO nu precies?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands vertaald is dit zoekmachine optimalisatie. Wat houdt dit nu precies in? SEO zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultatenpagina (SERP) komt te staan bij bepaalde zoektermen in de zoekmachines. De grootste zoekmachine is Google. Veel SEO specialisten (en bedrijven) focussen zich daarom veelal op deze zoekmachine. 

Je komt dus hoger te staan in de SERP met jouw website of landingspagina bij bepaalde zoektermen. Deze zoektermen moeten enkel wel relevant zijn voor jouw onderneming, maar ook zeker voor de zoeker. Wanneer je hardloopschoenen verkoopt, wil je hoger in Google komen op de zoekterm ‘paarse hardloopschoen dames’. Doordat je hoger in de SERP komt, zul je namelijk vindbaarder zijn dan dat je op pagina 20 te vinden bent. Je kan hierdoor meer organische bezoekers verwachten, die wellicht iets kopen op jouw website! 

Wat is technische SEO?

SEO zorgt er dus voor dat je hoger in Google komt te staan en hiermee hopelijk ook meer omzet genereert. Hoe doe je dit dan precies?

Er zijn drie factoren belangrijk om jouw website SEO-proof te maken. We zetten ze voor je op een rij. 

  • Content. Wat je schrijft op jouw website is belangrijk. Het moet relevant zijn voor de zoeker, de juiste zoekwoorden bevatten en duidelijk en kwalitatief zijn. 
  • Technische SEO. SEO kent ook een technische kant. Zo moet de website worden geoptimaliseerd op verschillende vlakken. Google crawled namelijk jouw website. Crawlen is simpelweg inspecteren. Google kijkt hoe jouw website functioneert en hoe de bezoeker dit ervaart. Geen enkele bezoeker wilt bijvoorbeeld lang wachten tot een website geladen is of wilt snel zijn informatie op een website vinden. Zorg daarom dat technische aspecten op jouw website geoptimaliseerd zijn. Zorg daarom voor een snelle laadsnelheid en duidelijke headers en footers (zodat de bezoeker goed de weg kan vinden op jouw website). Dit is slechts een greep uit het technische aspect van SEO.
  • Linkbuilding. Niet alleen de content en techniek op jouw website moet perfect zijn. Ook buiten jouw website om moet alles goed geregeld zijn. Hoe ziet Google jouw website ten opzichte van concurrenten of (andere) grote spelers op het web? Dit duidt domein autoriteit uit. Dit is een cijfer die laat zien hoe jouw website het doet ten opzichte van andere websites. Je kunt je domein autoriteit verhogen door te linkbuilden. Dit is het verkrijgen van links op andere websites. Zo laat je aan Google zien dat andere websites naar jouw verwijzen, waarschijnlijk omdat je relevante en kwalitatieve content bevat. Dit zorgt dus voor ‘pluspunten’ bij ome Google! 

Wat is SEO en SEA?

Wanneer je van SEO hebt gehoord, dan heb je hoogstwaarschijnlijk ook van SEA gehoord. We vertellen je wat SEA nu precies inhoudt, wat het verschil is met SEO en waarom je vaak beter in SEO kunt investeren. 

SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’, vertaald in het Nederlands is dat ‘Zoekmachine adverteren’. Met SEA wordt het betaald adverteren in de zoekmachine bedoeld. Door te adverteren op internet kun je je specifiek op een bepaalde doelgroep richten. Je kunt bijvoorbeeld adverteren op themawebsites met behulp van een banner. 

SEO en SEA zijn dus allebei marketingvormen in een zoekmachine. Ze generen verkeer/bezoekers vanuit de zoekmachines. Het grote verschil is echter dat SEA geld kost en SEO niet. SEA genereert alleen bezoekers wanneer de betaalde advertenties aan staan. SEO is een optimalisatie aan je website die na de tijdsinvestering voor altijd blijft werken en altijd zal zorgen voor meer traffic. 

Je kunt dus beter investeren in je SEO dan in SEA, omdat dit op termijn minder geld zal kosten. Om uit SEA bezoekers te genereren, moet je betaalde advertenties aan hebben staan. Wanneer er niet meer betaald wordt voor de advertenties, zul je ook niet meer die extra bezoekers krijgen. Bij SEO investeer je slechts een keer voor de optimalisatie van je website, waar je altijd profijt van zult hebben daarna. 

Wat is een SEO specialist?

Een SEO specialist weet welke optimalisaties er aan jouw website gedaan moeten worden om uiteindelijk hoger in de zoekresultaten van Google te staan. SEO is vooral een kwestie van tijd investeren en ervaring opdoen. Geadviseerd wordt om deze taak dan ook uit handen te geven aan iemand met meer tijd en ervaring hiervoor. Zo weet je zeker dat jouw website of landingspagina’s de beste optimalisaties krijgen en je hoog komt te staan in Google!

Meer blogs

Leave a Comment