5 Linkbuilding technieken met Pinterest

No Comments

Het is soms moeilijk om onderscheid te maken tussen de social media rages en de werkelijke grote social media platformen, omdat deze communities zeer snel kunnen ontstaan en groeien. Een van de voordelen voor degenen die willen linkbuilden hiervan is dat communities zoals Pinterest helemaal gratis te gebruiken zijn.

Gratis gebruiken

U hoeft niet te betalen voor een link en er is geen inschrijfgeld, u hoeft zich alleen aan te melden en u kunt beginnen. Hoewel het in Nederland nog geen groot social media platform is, groeit het wel. Ook grote merken maken er al handig gebruik van.

Linkbuilding is lastig

Het moeilijke van linkbuilden in het algemeen is dat het veel tijd kost om een website te vinden die niet alleen relevant is voor een website of merk, maar ook de juiste metrics heeft en met u wilt samenwerken.

Linkbuilding op Pinterest

Linkbuilding op Pinterest is niet anders. Het kan veel tijd kosten om een relevante website en hun eigenaar te vinden. Het voordeel is echter dat u al een gespreksonderwerp heeft en weet wat hun interesses zijn door naar de pins op hun board te kijken.

Interesses bekijken

Mogelijk dat het iets langer duurt voordat u een link mogelijkheid heeft gevonden, maar uiteindelijk kunt u sneller een relatie opbouwen, omdat u meer over iemand te weten kan komen voordat u contact met hem opneemt.

5 Linkbuilding technieken op Pinterest

Hier geef ik u 5 technieken die u kunt gebruiken om op Pinterest te linkbuilden:

  1. Vind gebruikers met een blog
  2. Wie pint uw pins
  3. Vind volgers van uw merk
  4. Zoek naar relevante gebruikers
  5. Zoek naar populaire pins

1. Vind gebruikers met een blog

Het gebeurd vaak dat gebruikers uw product geweldig vinden, maar dat ze geen blog of website hebben om een link te geven. Dit is een van de frustrerendste onderdelen van Pinterest en ik denk dat het een van de grootste obstakels is voor linkbuilding op dit platform.

Social signalen

Bent u echter op zoek naar kwaliteit links met grote social signalen en relaties wilt opbouwen met bloggers, dan is Pinterest misschien wel de plek voor u. Helaas is echter geen zoekfunctie waarmee u alleen pinners met een blog kunt vinden.

Link naar uw website

Als u kijkt naar het profiel van een gebruiker dan ziet u een URL rechts van de profielfoto. Dit is de website die gekozen kan worden, zoals een persoonlijke blog of website.

Relevante websites

Er is echter geen garantie dat een gebruiker een blog heeft over linkbuilding, omdat hij uw geweldige infographics over linkbuilding pint. Gebruikers hebben meestal meerdere boards met verschillende interesses. Hierdoor is met moeilijk om relevante blogs te vinden die veel bezoekers en goede metrics hebben en relevante zijn voor uw website.

2. Wie pint uw pins

Ga naar pinterest.com/source/uwurl/ om te zien van uw website is gepind. U kunt gebruikers vinden die die regelmatig iets van uw website pinnen en uitzoeken of ze een blog hebben. Het kan veel tijd kosten om alle data te doorzoeken, maar iedere link mogelijkheid die deze methode geeft heeft een groter kans van slagen dan normaal.

Samenwerking

Zeg dat u heeft gezien dat ze regelmatig iets van uw website pinnen en vraag of ze op meer gebieden willen samenwerken. Waarschijnlijk vinden ze hun product of dienst al geweldig en zijn ze bereid om ten minste te luisteren naar uw voorstel.

Pins op uw website

Stel, uw website een aantal geweldige pins. Deze kunt u bekijken pinterest.com/source/uwurl/. Hier vind u alleen de pins die op uw website zijn gepint, niet de repins op Pinterest zelf. Door deze pagina te bekijken of door een Pinterest tracking tool kunt u alle cijfer krijgen over uw pins. Tevens is het een geweldige manier om te zien wie pins direct van uw website pint.

3. Vind volgers van uw merk

Als uw merk of website op Pinterest is, dan kunt u bekijken wie uw board volgen. Dit is een geweldige manier om gebruikers met een blog te vinden die uw pins al gepint hebben. Het is duidelijk dat ze uw merk al kennen, het moeilijke deel waarbij u uw voorstel moet pitchen is dus al gedaan.

Tijdrovend

Ook dit kan behoorlijk wat tijd kosten, omdat u op iedere gebruiker moet klikken en hun profielpagina moet bekijken. Heeft u echter een blogger gevonden, dan is kan groot is ze geïnteresseerd zijn met een samenwerking met u.

4. Zoek naar relevante gebruikers

Ik zou dit de laatste strohalm voor linkbuilding met Pinterest gebruiken, omdat het niet eenvoudig is om resultaten te filteren. Een zoekopdracht kan honderden gebruikers en pint opleveren, die u moet doorzoeken voordat u iets waardevols vindt.

Sorteren

U ervoor kiezen om alleen gebruikers te zien in uw zoekresultaten of alleen boards. Zo kunt u gebruikers vinden die volgens Pinterest relevant zijn voor de term waarop u gezocht heeft.

Geverifieerde gebruikers

U zult zien dat sommige gebruikers een vinkje naast hun gebruikersnaam hebben. Dit toont aan dat de website een geverifieerde gebruiker is op Pinterest. De gebruiker met een vinkje zijn waarschijnlijk de influencers. Hierdoor hoeft u niet honderden profielen te doorzoeken om een nuttige blog te vinden.

Zonder vinkje

De gebruikers die geen vinkje hebben kunnen nog steeds geweldige blogs hebben voor u, maar ze hebben niet de extra verificatie stap gedaan die hun onderscheid in de Pinterest wereld.

5. Zoek naar populaire pins

U kunt het proces van techniek 4 bijna hetzelfde doen, maar nu gaat u zoeken naar populaire pins in plaats van gebruikers. Als u een interessante pin heeft gevonden, klik erop zodat het vergroot wordt. Bovenin staat een “Website” knop en onderaan staat het adres van de website.

Website bezoeken

Door hierop te klikken komt u op de originele pagina waar de pin op staat. Vanaf daar kunt u uitzoeken of de website de moeite waarde is om te benaderen.

Pinners

U kunt ook op het nummer naast de “Pin it” knop klikken om te zien wie de pin gepint heeft. U kunt deze gebruikers ook bekijken om te zien of ze een website hebben waar u een link van wilt hebben.

Conclusie

Zoals u kunt zien zijn een veel manier waarop u Pinterest kunt gebruiken voor uw linkbuilding. Ik raad u aan om ze allemaal uit te proberen om uit te zoeken welke voor u het beste resultaat oplevert. Het is belangrijk om genoeg tijd te investeren in het onderzoeken van u klanten en doelgroep, voordat u begint.

Meer blogs