kernelementen voor Link Baiting Strategieën

No Comments

 

De zoekmachines veranderen continu, maar linkbaiting strategieën zullen er altijd blijven. Daarom geven wij u 3 kernelementen van een effectieve linkbait campagne, welke de aankomende jaren alleen maar belangrijker zullen worden:

1. Begrijp shareability

In principe is een link een social share van iemand die toevallig op een website is gekomen. Hoewel het platform (HTML) anders is, is de psychologie erachter hetzelfde. Content dat viral wordt op social media trekt over het algemeen veel links aan.

Patronen

Als u aandacht besteed aan sociale netwerken, zal u opvallen dat er duidelijk patronen zijn. De meeste content dat viral wordt heeft ten minste een van de volgende eigenschappen.

Het is eigenzinnig
Misschien wel een van de beste voorbeelden hiervan zijn complottheorieën op internet. Op internet zijn genoeg voorbeelden te vinden die in een korte tijd zeer populair zijn geworden op internet.Het uiten van een sterke mening kan u vervreemden van uw doelgroep, maar het kan ook uw huidige bereik vergroten en de loyaliteit van uw volgers versterken. Hou het bij uw eigen mening, maar voorkom een PR ramp.

Het is grappig
De website 9GAG heeft meer dan 4,5 miljoen Facebook likes en een Domain Authority van 83. Ze hebben dit bereikt door simpelweg grappige afbeeldingen te verzamelen.

Het is insider informatie
De Wall Streat Journal heeft in een artikel een link geplaatst naar WordStream, een online consultatiebedrijf, omdat ze hun eigen bericht hadden gemaakt over de data die Google eerder gepubliceerd had.

Meer links
Over het algemeen krijgt de originele bron van informatie meer links dan de website die het ook publiceert, tenzij deze website zeer goed kan vormgeven, of als ze meer volgers hebben.

Het is schattig
Katten regeren het internet, en volgens dit artikel, is dat grotendeels omdat ze schattig en kwetsbaar zijn. Schattige foto’s en video’s van baby’s en honden zijn ook zeer populair op internet. Er is iets met schattigheid dat ervoor zorgt dat mensen het gaan delen.

Het is bizar
Door iets bizar te schrijven kunt u de aandacht van u bezoekers trekken. Verwerk in de titel iets dat mensen zal dwingen om verder te lezen, bijvoorbeeld “Deze pizza heeft een kost gemaakt van cheeseburgers”.

2. Brainstorm regelmatig

Bij het maken van linkbait is het belangrijk dat het op een of andere manier origineel is. Als de informatie niet nieuw is, dan moet de manier waarop het gepresenteerd wordt nieuw zijn. Als het onderwerp saai is dan vereist het creativiteit om het leuk, grappig of bizar te maken.

Schattigheid en creativiteit

Ondanks dat schattigheid niet perse creativiteit vereist, kan kunt dat ook niet continu blijven gebruiken, omdat het voorspelbaar wordt. Daarnaast heeft u creativiteit nodig om een merkuiting in iets schattigs te maken.

Tips

Hier zijn een aantal brainstorming tips om u op weg te helpen om een succesvolle linkbait campagne op te zetten:

Kleine groepen zijn het best
Zet te veel mensen in een brainstormsessie en niet iedereen zal zijn idee delen. Groepen van 3 tot 5 personen is beter voor groep brainstormen, in grote groepen vergeten mensen hun idee voor ze aan het woord komen.

Individueel brainstormen is belangrijk
Soms moet een persoon in zijn eentje gaan brainstormen. En zijn verschillende psychologische experimenten gedaan die aantonen dat individueel brainstormen tot meer ideeën resulteert.Groep brainstormen is belangrijk om er zeker van te zijn dat ideeën aansluiten met de doelstellingen en strategie van de onderneming, dat wil echter niet zeggen dat groepsbrainstorming niet gedaan moet worden.

Probeer brainwriting in plaats van brainstorming
Onderzoek heeft aangetoond dat deze techniek een stuk effectiever is dan traditionele brainstorming.Het idee is simpel, in 3 minuten tijd schrijft iedereen ten minste 3 ideeën op. Dan geven de hun blad aan degene links, zij lezen de ideeën van de ander en schrijven dan weer 3 minuten lang zoveel mogelijk ideeën op. Doe dit voor een bepaalde tijd of wanneer iedereen denkt dat zijn ideeën op zijn.

Schrijf alles op
Of u nou alleen of in een groep aan het brainstormen bent, schrijf ieder idee op. Het kan namelijk voorkomen dat u een creatief idee heeft dacht, maar zelf denkt van niet. Negeer daarom geen enkel idee en schrijf ze allemaal op. Later kunt u uw lijst nog eens bekijken en dan bepalen of het idee bruikbaar is of niet.

Stimuleer debatten
Waarschijnlijk gaat dit in tegen alles dat u gehoord heeft over brainstormen, maar de wetenschapis er duidelijk over. Debatteren geeft een positief effect op brainstormen.Natuurlijk moet u ieder idee noteren, maar mensen voelen zich meer op hun gemak en meer bevrijd wanneer ze hun mening kunnen geven. Daarnaast kunnen er tijdens een debat nieuwe ideeën ontstaan. Blijf echter niet te lang hangen in een debat.

Mix ideeën
Het mixen en combineren van ideeën de beste manier is om met nieuwe ideeën te komen. Beperk uzelf niet tot uw niche: haal ideeën, concepten, feiten, verhalen uit andere hoeken om nieuwe ideeën te bedenken.

Wat werkt voor u het beste

Het is duidelijk dat sommige methodes elkaar tegenspreken (debatteer vs. brainwriting vs. werk alleen). Gebruik daarom meerdere methodes en meet het resultaat. U zal merken dat sommige methodes beter voor u werken dan anderen of dat u juist verschillende methodes moet gebruiken om de juiste combinatie van ideeën te krijgen.

3. Vindt effectieve bronnen voor informatie

In sommige gevallen komt onderzoek voor brainstorming, in andere gevallen komt het erna. Beide methodes zijn prima, maar het resultaat is niet helemaal hetzelfde.

Eerste onderzoek

Wanneer onderzoek eerste komt, levert het ruwe informatie op dat gecombineerd kan worden met unieke ideeën. Het voordeel hiervan is dat u al een idee heet van welke feiten en elementen u gaat verwerken in uw content. Het nadeel is dat uw ideeën worden beperkt door de kennis die al heeft.

Eerst brainstormen

Wanneer u begint met brainstormen dat wordt u gedwongen om informatie uit meerdere bronnen te halen. Het resultaat hiervan is dat u meer unieke ideeën heeft. Het nadeel is dat u er later achter komt dat uw ideeën niet samen gaan met de feiten over het onderwerp.

Beide methodes

Het is handig om beide methodes te gebruiken om berichten te schrijven. Soms kan het handig zijn om een beetje onderzoek te doen voor het brainstormen en een beetje erna.

Informatie werven

Insider informatie meer kans om viral te worden dan informatie dat de meeste al weten. Om aan deze informatie te komen kunt u kijken op plekken waar de meeste niet kijken:

Google Scholar
Wetenschappelijke artikels zijn niet altijd even makkelijk om te lezen, maar dat is precies wat ze zo handig maakt als bron voor informatie. Er is hier veel informatie te vinden waar nog geen blog over geschreven heeft.Presentatie is belangrijk
De meeste informatie is alleen saai, omdat het op een erg technische manier gepresenteerd wordt. Haal hier een paar interessante feiten vandaan en presenteer ze op een geweldige manier.

Uw klant
De klant kan een zeer waardevolle bron van informatie zijn. Mogelijk heeft uw klant een database met veel ruwe informatie. Vraag of u hier een naar mag kijken om interessante feiten te ontdekken

Experts (en mensen in het algemeen)
Kom in contact met de experts van uw niche. De wat bekendere kunnen u helpen meer exposure te krijgen, de iets minder bekendere kunnen u informatie uit eigen kennis geven, dat nergens anders te lezen is.De gewone man
Ook kunt u van de gewone man informatie krijgen. Vraag ze om ideeën, meningen en informatie. U weet nooit hoe ze tegen bepaalde dingen aankijken, wat u onverwachts zeer waardevolle informatie kan opleveren.

De bibliotheek
Geloof het of niet, maar hij bestaat nog steeds en het is een geweldige plek om te zoeken naar informatie dat nooit zijn weg heeft gevonden naar het web.

Overal waar u ruwe data kan vinden
Dit kan overal zijn, gegevens van het CBS of een branche onderzoek. Alle informatie dat nog niet eerder voorbij is gekomen in een artikel of blog bericht kan waardevol zijn.

Andere branches
U kunt gebruik maken van blogs uit andere branches. Kijk naar waar hun over schrijven en of u zoiets mogelijk bij u eigen kans toepassen.

Meer creativiteit
In tegenstelling tot de onderzoekstechnieken die hierboven worden genoemd hoeft u nu niet door een grote berg informatie te gaan. Het onderzoeksdeel in hier gemakkelijker, maar op het gebied van creativiteit zal het lastiger zijn.

Conclusie

Om linkbait te kunnen maken moet u begrijpen waarom sommige dingen viral worden. De combinatie van deze 3 elementen zijn de sleutel tot succes als het aankomt op het maken van linkbait.

Meer blogs