12 Schaalbare linkbuilding technieken

No Comments

Linkbuilding en links verdienen is essentieel voor online marketing en niet alleen omdat het de rankings verbeterd. Het zorgt er ook voor dat een website ontdenkt wordt (via een link op een website), genereert leads, bouwt relaties op met mensen uit uw branche en uw online aanwezigheid wordt versterkt.

Kunstmatige linkbuilding

Hoewel het presenteren van uzelf als autoriteit en zo links verdient tijdens dat proces de manier is die zoekmachines werkelijk websites en merken willen zien doen, kunt u nog steeds niet zonder kunstmatige linkbuilding.

Meer bekendheid op internet

De manier van linkbuilding is iets waar goed over nagedacht moet worden, omdat dit proces een merk meer bekendheid geeft op internet.

12 Linkbuilding technieken

Hieronder vindt u 12 linkbuilding technieken die op zowel kleine schaal als op grote schaal ingezet kan worden. Omdat ze eenvoudig te implementeren zijn, kunt u vandaag al beginnen met deze technieken.

1. Maak uw eigen database met afbeeldingen en cinemagraphs

Dit kan een goede investering zijn voor bedrijven die voor de lange periode willen linkbuilden. Hierbij kan er gericht worden op specifieke niches.

Budget vrijmaken

Ondanks dat deze techniek een redelijk budget nodig heeft (u zal een professionele fotograag of graficus moeten inhuren), kan dit uw linkbuilding campagne verbeteren doordat bloggers gebruik maken van uw afbeeldingen een link naar uw website plaatsen.

Bloggers benaderen

Zodra u een eigen galerij heeft opgezet met genoeg afbeeldingen, kunt u beginnen met het maken van een lijst van blogger die u zou kunnen benaderen (uit u niche natuurlijk). Er zijn genoeg bloggers die unieke afbeeldingen nodig hebben. Gebruikt dit als u propositie (het aanbieden van afbeeldingen in ruil voor een link) om de conversie te verhogen en zo meer links te krijgen.

Reverse image search

Een andere strategie die u zou kunnen integreren om deze linkbuilding techniek schaalbaar te maken is door gebruik te maken van reverse image search. Zo kunt u bloggers en andere websites vinden die uw afbeeldingen gebruiken zonder toestemming of link. U kunt gebruik maken van tools, zoals Google’s image search en Tineye om dit soort websites te vinden.

2. Gedateerde content acquisitie

Er zijn miljoenen content stukken op het internet en veel daarvan zijn niet tijdloos en of niet geüpdate worden.

Oude content vinden

Dit brengt duidelijk veel linkbuilding kansen met zich mee. U kunt honderden gedateerde stukken content uit u niche doorzoeken, die in de loop der tijd natuurlijke links hebben gekregen (of een succesvolle link bait waren, maar nu verouderd zijn) en proberen die content te krijgen.

Content hergebruiken of recreëren

U kunt gebruik maken van Greenlane SEO’s Outdated Content Finder tool om verwaarloosde content te vinden die u kunt hergebruiken of recreëren. Neem contact op met de eigenaar van de blog en kijk of u de oude pagina kan kopen en het kan laten doorverwijzen naar een nieuwe versie van de pagina die op uw domein staat (met nieuwe informatie over het onderwerp).

Tips

Zeg tegen de originele schrijver dat u ze nog steeds credit gaat geven als originele maker(mogelijk met vermelding van het merk) om u kans te verhogen om te mogen kopen.

Zoeken naar gedateerde webdocumenten

Bij het zoeken naar gedateerde webdocumenten die u kan hergebruiken:

  • Gebruik tools zoals Ahrefs of Open Sit Explorer om te achterhalen of de oude content links heeft
  • U kunt ook voor een andere aanpak kiezen. In plaat dat u de content koopt, helpt u de webmaster om de content te updaten. Dit kan u ook een link opleveren vanaf dezelfde content

Handige hulpmiddelen:

U kunt de volgende handige hulpmiddelen gebruiken voor meer informatie:

  1. Veel interviews

Het interviewen van populaire mensen uit een bepaalde niche/branche is een van de oudste trucs voor linkbuilding, zeker voor websites die pas net beginnen.

Grote schaal

Door dit op grote schaal te doen kunt u veel natuurlijke links voor uw website krijgen. Tevens kunt u zo veel bekendheid voor uw merk creëren (bijvoorbeeld door een interview serie te doen of een bepaalde afdeling te maken voor expert interviews)

Influencers

Ga maar eens na hoeveel links u op natuurlijke wijze kunt krijgen als u continu waardevolle informatie van invloedrijke mensen uit uw branche deelt en welke relaties u kunt opbouwen met de influencers uit uw branche als u deze techniek gebruikt.

4. Omgekeerde gastbloggen campagne

Gastbloggen is de afgelopen jaren een go-to techniek in de wereld van linkbuilding, maar het lijkt erop dat slechts een paar de waarde aan de andere kant begrijpen, het ontvangen van content van andere geweldige auteurs.

Gastbloggers uitnodigen

Het uitnodigen van gastbloggers die echt verstand van zaken hebben brengt veel voordelen met zich mee voor uw website:

  • U krijgt gratis content dat gemaakt is door een expert, dat gericht is op keywords (long tail) waar u zich ook op richt
  • Absorbeer de volgers van gastschrijver zodra ze hun eigen content, die op uw website staat gaan delen met hun netwerk. Dit zorgt voor meer unieke bezoekers en mogelijk conversie.
  • De meeste content schrijvers zullen naar content linken of verwijzen die ze zelf hebben gemaakt, ook al staat het op een andere website

Followerwonk

Vind en benader bloggers die zeer goed kunnen schrijven over hun eigen werkveld (en die over onderwerpen kunnen schrijven die uw doelgroep interesseren). U kunt tools zoals Followerwonk gebruiken om auteurs te vinden in uw branche die veel volgers hebben.

Bio

U kunt ook een simpele Google zoekopdracht doen om te bepalen of ze actief zijn op gastbloggen. Veel bloggers hebben aan het eind van hun artikel een korte bio. Deze bio is bijna altijd hetzelfde. Gebruik deze bio in uw zoekopdracht.

Tips voor implementatie

  • Begin met degenen waarvan u weet dat ze actief zijn met gastbloggen. Gebruik Google om deze actieve gastbloggers uit uw branche te vinden, zoek naar de bio of naar “linkbuilding artikel van…”.
  • Zorg er voor dat u de bloggers ook iets te bieden heeft voordat u contact met ze opneemt. Wat krijgen zij? Noem bijvoorbeeld dat u veel lezers/abonnees/volgers heeft, u hun content gaat promoten of bied ze een vergoeding aan.
  • Bouw een relatie op. Het is gemakkelijker om mensen uit te nodigen om voor uw website te schrijven als u al bevriend met ze bent.
  • Lees hun content, kijk of het u bevalt

Handige hulpmiddelen:

U kunt de volgende handige hulpmiddelen bezoeken voor meer informatie:

5. Online billboards door long-tail content distributie

Het verkrijgen van meer bekendheid voor uw merk is een van de belangrijke functies van linkbuilding. U kunt dit op verschillende manier doen, maar er is één techniek die effectief lijkt te blijven ondanks constante veranderingen van het algoritme.

Content distributie

De methode is het distribueren van content (dat gericht is op long tail termen) op user-generated content website, waarvan content vaak gedeeld wordt.

UGC

Pagina’s op UGC websites zoals YouTube Slideshare, Pinterest en Scribd (er zijn er nog veel meer te vinden) hebben veel ranking kracht, zeker voor long tail keywords.

Tust

De waarschijnlijke reden waarom deze domeinen vaker voorkomen in de SERPs ligt aan de hoeveelheid trust die zoekmachines voor deze domeinen hebben (Domain Authority), de hoeveelheid bezoekers en de hoeveelheid interactie die er is op deze pagina’s.

Grote schaal

Het op grote schaal implementeren van deze strategie helpt u om aan een continue stroom bezoekers en vertoningen voor uw website (wat kan leiden tot links).

Implementatie

U moet de volgende stappen volgen om deze strategie te implementeren:

  • Maak content gebaseerd op de long tail keywords waar uw campagne zich op richt. Hergebruik content om het in meerdere content formaten te krijgen (video’s, slideshows, infographics, whitepaper/PDF).
  • Upload de content waar het hoort (content platformen zoals YouTube en Slideshare, etc.)
  • Maak promotie met social media of link (plaats ze in uw blog berichten).
  1. Krijg meer Google+ shares

Links in Google+ berichten zijn evenveel waard als een normale link, omdat deze links dofollow links zijn. Dit bekend dat des te vaker uw Google+ berichten gedeeld worden op Google+, des te meer kwaliteit links u krijgt. Natuurlijk moet u dan wel een link naar een van uw pagina’s plaatsen in het bericht.

30 Links

U maakt bijvoorbeeld een bericht op Google+ over een artikel die u op uw blog heeft geplaatst, vervolgens wordt uw bericht door 30 andere mensen gedeeld, dat betekend dat 30 Google+ profielen plus uw eigen naar de URL linken die u heeft gedeeld.

Microblogging platform

Google+ is een microblogging platform die u veel kansen kan bieden om uw merk of website meer onder de aandacht te brengen.

Tips

Hier zijn een aantal tips om meer shares te krijgen op Google+:

  • Begin met het opbouwen van volgers, om de kans dat uw berichten worden gedeeld te vergroten. Dit kunt u doen door Google+ te integreren met u andere content marketing activiteiten (laat mensen weten dat u actief bent op Google+).
  • Het is een microblogging platform, dus begin met bloggen op Google+. Lange berichten (die handig en waardevol zijn) hebben meer kans om gedeeld te worden.
  • Voeg relevante links naar externe pagina’s (uw website) toe aan uw Google+ bericht, zodat u links krijgt zodra mensen uw berichten gaan delen. Link ook naar content van anderen om een relatie op te bouwen, dat zorgt er ook voor dat zij ook uw berichten gaan delen.

Handige hulpmiddelen:

U kunt de volgende handige hulpmiddelen bezoeken voor meer informatie:

7. Herpubliceer viral berichten van Tumblr en Facebook

Tumblr en Facebook zijn absoluut twee zeer goede plaatsen om inspiratie op te doen voor content ideeën en zijn soms de beste kanalen om content te krijgen voor links.

Herpubliceren

Herpubliceren / reposting worden steeds belangrijker op social media en is altijd toegestaan als u de originele bron credit geeft.

Populaire content

Deze techniek bestaat uit het vinden van succesvolle content die geplaatst is op Facebook en Tumblr (gebaseerd op het aantal likes en shares die het heeft) dat relevant is voor uw branche. Vervolgens plaatst u de content op uw blog. Als u microsites heeft, dan werkt deze techniek ook

Links opleveren

Het voordeel is dat deze content al bewezen heeft dat het populair is op sociale platformen, de kans is dus groot dat het voor u ook natuurlijke links gaat opleveren.

Viral berichten vinden

Hoe kunt u viral berichten vinden voor uw branche op Facebook en Tumblr? Maak gebruik van Google om succesvolle berichten te vinden op Facebook en Tumblr. Hiervoor kunt u gebruik maken van de zoekopdracht die hieronder te zien is.

Tips

Hier zijn een aantal tips voor het herplaatsen van berichten van Facebook en Tumblr:

  • Geef de originele maker van de content credit
  • Voeg uw eigen mening en kennis toe in het bericht dat u herplaatst

8. Reverse engineering

Het weten waar uw grootste concurrenten hun links vandaan krijgen en met welke personen ze een relatie hebben opgebouwd, is een van de belangrijkste onderdelen van online marketing.

Strategie ontdekken

Deze techniek kan kleine merken helpen om ook een kans te hebben in de SERPs, daarnaast stelt het analyseren van de linkprofielen van de concurrenten ze ook in staat bepaalde samenwerkingen en andere technieken te zien die waarschijnlijk ook voor u zouden werken.

Tools

U kunt gebruik maken van de volgende tool om de link data van uw concurrenten te verzamelen:

Top domeinen

Maak een lijst in een sheet van de top domeinen die naar uw concurrenten linken. Maak segmenten op basis van moeilijkheidsgraad (hoe moeilijk zal het voor u zijn om een link van ze te krijgen).

Waar u concurrenten naar linken

Wat u ook zou kunnen doen is het maken van een lijst van websites waar uw concurrenten naartoe linken. U kunt gebruik maken van ScreamingFrog om een lijst te krijgen van alle URLs waar uw concurrenten naar linken.

Contactinfo verzamelen

Wanneer u klaar bent met het beoordelen en het maken van een lijst van domeinen die naar u concurrenten linken en een lijst van website waar u concurrenten naar linken, kunt u beginnen met het verzamelen van de contactinfo van de websites.

Tools

Om de contactinfo te vinden kunt u tools zoals Citation Labs (Contact Finder Tool) of Link Research Tools’ Contact Finder gebruiken om gemakkelijk een lijst met e-mailadressen te krijgen.

Data gebruiken

Onthoud dat het niet gaat om de hoeveelheid data die u verzameld heeft, maar om de manier waarop u de data gebruikt om uw voordeel eruit te halen. Maak gebruik van uw lijst van link prospects:

  • Geef ze de mogelijkheid om te gastbloggen
  • Interview de invloedrijkere uit uw lijst
  • Laat ze weten dat u content heeft die hun lezers/volgers waarschijnlijk interessant vinden
  • Ga samenwerken op het gebied van content creatie (krijg waardevolle kennis van hun en geef ze credit in uw artikel).
  • Kom met ze in contact en zorg voor interactie, dit kan via social media of in communities.

9. Verbeter content ontdekking met gerichte content promotie

Als u al investeert in de ontwikkeling van content voor uw website, dan is de volgende stap om er meer promotie voor te maken om meer aandacht te krijgen van uw doelgroep. Op deze manier kunt u een continue stroom natuurlijke links naar uw website krijgen.

Meer aandacht, meer resultaat

Des te meer mensen uw content zien, des te beter het resultaat zal zijn, denk aan meer bezoekers, meer social shares, meer links, betere rankings en meer leads.

Verschillende technieken

Er zijn verschillende manieren om promotie te maken voor uw geweldige content. Hieronder staan een aantal zeer effectieve technieken beschreven om meer bezoekers te krijgen, die ook weer voor meer bezoekers zorgen.

Linker outreach

Begin met degenen die erg geïnteresseerd zijn in het onderwerp waar u het in uw content over heeft en in het verleden naar soortgelijke content hebben gelinkt of gedeeld hebben.

Linkers vinden

De eenvoudigste manier om dit te doen is door soortgelijke content van uw concurrenten te doorzoeken. Tools die u kunt gebruiken om linkers in uw branche te vinden zijn:

  • Ahrefs of Open Site Explorer om blogs/websites te vinden die naar de content van uw concurrenten linken
  • Topsy om Twitter gebruikers te vinden die de content van uw concurrenten hebben gedeeld
  • Google Search om mensen te vinden die de content van uw concurrenten hebben gedeeld op Facebook, Google+ of andere social media

Tip

U kunt ook de pagina’s van uw concurrenten met de meeste links doorzoeken met Open Site Explorer, zo kunt u linkers uit uw branche vinden. Het is gemakkelijker om een link van hun te krijgen, omdat u kan zien dat ze werkelijk geïnteresseerd zijn in het onderwerp waar u over schrijft.

Tip

Omdat het linkers zijn hoeft u ze niet te vragen om uw content te delen. Ze weten wel wat ze moeten doen, als ze uw content zien.

Betaalde social ads

Een andere geweldige manier om meer aandacht voor uw website te krijgen is door gebruik te maken van social ads.

Facebook ads

Het voordeel van deze diensten is dat u uw ads zo kan instellen dat ze alleen aan een bepaalde doelgroep weergegeven woorden (mensen die zeer geïnteresseerd zijn in de content die u aanbiedt). Simon Penson heeft een geweldige casestudy gedaan over hoe u Facebook uw voornaamste bron van bezoekers kunt maken)

Gerelateerde discussies

Dit is waarschijnlijk de gemakkelijkste manier om pormotie te maken en links te krijgen voor uw content. Doe mee aan bestaande discussies die relevant zijn voor uw content (forum discussies, Q&A websites, andere blogs, andere online communities zoals Facebook groepen, etc.)

Meer informatie

Gebruik uw content om meer informatie te geven in discussies, mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp, zullen waarschijnlijk op uw link klikken.

Links door middel van content distributie

Gebruik uw andere content marketing activiteit, zoals gastbloggen, columns, slideshows op Slideshare of video’s op YouTube, om promotie te maken voor uw content.

Intern linken

Interne links zijn belangrijker dan de meeste mensen denken en kunnen ook zeer waardevol zijn in een linkbuilding campagne, met name omdat u volledige controle heeft over deze links.

Page Authority stroom

Maak meer content om uw belangrijkste pagina’s te ondersteunen. Op deze manier bent u in staat om de Page Authority naar uw belangrijkste pagina’s te laten stromen en om een continue bezoekersstroom naar deze pagina’s te realiseren.

Meer aandacht

U kunt ook pagina’s met veel bezoekers (gebaseerd op uw Analytics) gebruiken om andere content meer aandacht te geven, om zo ook links voor die pagina’s te krijgen.

Handige hulpmiddelen:

U kunt de volgende handige hulpmiddelen bezoeken voor meer informatie:

10 Zoek specifieke vragen en beantwoord ze

Mensen zullen altijd vragen hebben om te stellen, zeker in een informatietijdperk waarin het eenvoudig is voor mensen om hun eigen problemen op te lossen met bijhulp van het internet.

Online discussies

Ga op zoek naar online discussies die betrekking hebben tot de producten die u heeft (kijk op forums, Q&A websites en blog reacties). De beste manier om dit te doen is door echt waarde toe te voegen aan de discussie, door alleen relevante informatie te geven. Dit betekend dus dat u niet te veel promotie moet maken.

Linkbuilding wereld

Het beste van de linkbuilding wereld is dat het evolueert, waardoor het marketers nieuwe manieren geeft om signalen te bouwen die de crawlers van zoekmachines gebruiken.

Co-occurrence

Als u deze techniek gebruikt hoeft u niet per se een hyperlink te gebruiken om promotie of signalen te maken voor uw website. Zoekmachines maken namelijk ook gebruik maken van indexering op basis van zinsdelen. Dit bekend dat een merkvermelding zonder link ook gezien wordt als een stem voor uw website, net als een link. Dit is gebaseerd op het concept van co-occurrence.

Spammer

Met deze aanpak (merkvermelding, zonder link op relevante discussies) verkleint u de kans om gezien te worden als een spammer door forum of communities beheerders. Zorg er wel voor dat u altijd waarde toevoegt aan de discussie als u naar iets verwijst of linkt.

Merk zoekopdrachten

Een ander voordeel van deze techniek is dat u ook brand awareness opbouwt, wat er uiteindelijk voor gaat zorgen dat mensen naar uw merken gaan zoeken in zoekmachines, omdat er geen link geplaatst is.

11. Link terugwinning

Deze methode is waarschijnlijk een van de oudste white hat linkbuilding technieken. Ondanks dat het feit dat zoekmachines flink zijn veranderd de afgelopen jaren, wordt link terugwinning nog steeds gezien als een van de effectiefste technieken die er zijn.

Goed werkende links

Link terugwinning houdt in dat u op zoek gaat naar links naar uw website die gebroken zijn, de verkeerde URL hebben of merkvermelding die geen link hebben. Vervolgens zorgt u er voor dat er een link komt die wel goed werkt en juist linkt.

Effectief

Deze techniek werkt erg goed voor merken en websites die actief zijn in online branding, content marketing en offline marketing.

Hoge conversie

Het grootste voordeel van deze techniek is dat een zeer hoge conversie heeft om links te krijgen. Omdat u al een vermelding heeft verdiend op die website, is het een stuk makkelijker om te vragen om de vermelding te optimaliseren, zoals een bepaalde anchor tekst of de pagina waar de link naar wijst.

Integreren

U zou deze techniek moeten integreren in uw linkbuilding campagne om goede linkkansen te ontdekken:

  • Maak een Google Alerts aan voor uw merknaam en auteursnaam om blogs/website in de gaten te houden die uw merk of content noemen.
  • Gebruik Topsy om mensen in de gaten te houden die uw merk (website’s homepage) noemen op Twitter. Het is gemakkelijk om voor een link te vragen, omdat ze u toch al noemen.
  • Maak er een gewoonte van om op zoek te gaan naar vermeldingen van uw merk, auteurs, producten of evenementen via Google’s blog search. Doe dit iedere maand.
  • Ga op zoek naar websites die naar u linken, maar de verkeerde URL versie gebruiken.
  • Controleer inkomende links die naar geblokkeerde pagina’s (404) wijzen. Gebruik hiervoor Google Webmaster Tools. Deze links zijn het gemakkelijkst om terug te winnen.

12. Statische marketing

Herkenbaarheid is een algemene factor die u vooral ziet bij succesvolle merken op internet. Het is iets dat zelfs kleine merken kunnen toepassen, zeker als het gaat om off-site marketing activiteiten.

Branding initiatieven

Zoals perfect beschrijven door Ross Hudgens, statische marketing zorgt er voor dat toekomstige marketing activiteit effectiever zijn, door middel van branding initiatieven.

Interactie

Interactie met andere mensen uit uw branche, met name met content makers, is tegenwoordig van groot belang voor linkbuilding campagne.

Herkenbaar

De meesten van ons weten dat als u tegenwoordig echt wilt kunnen concurreren, moet u bijna overal zijn. Statische marketing maakt die aanpak een stuk simpeler, omdat u dan consistenter bent, waardoor mensen uit uw branche u online zullen herkennen.

Tips

Als u herkenbaar wordt voor uw doelgroep, zullen mensen naar uw linken. Hier zijn een aantal tips om herkenbaar te worden in uw communities:

  • Gebruik een gebruikersnaam die gemakkelijk te onthouden is
  • Blijf bij uw persoonlijke unique selling point en identiteit van uw merk (wordt eerst een bekende expert in een enkele niche voordat u zich op andere gaat richten).
  • Gebruik dezelfde profielfoto voor alle social media platformen en online communities waarop u actief bent.

 

Meer blogs