Wil je dat je website goed gaat ranken in Google dan ontkom je er niet aan om aan linkbuilding te gaan doen. Het officiële standpunt van is Google om niet aan linkbuilding te doen, dit omdat goede content toch wel backlinks zal krijgen. Iedere webmaster die al een paar jaartjes meeloopt weet dat het zo, in de praktijk, helaas niet werkt. Alvorens je goede content ontdekt zal worden zal het eerst hoog in de zoekmachines moeten komen…wat niet gaat zonder backlinks.
Uit onderzoeken blijkt zelfs dat het niet mogelijk is om, op competitieve, zoekwoorden in de top 10 van Google te komen zonder backlinks. Om je site in de top 10 te krijgen zal je er dan ook niet aan ontkomen om aan linkbuilding te gaan doen.
Nadeel van linkbuilding, op de traditionele manier, is dat het erg tijdrovend is. En het resultaat is altijd maar afwachten. Je kan op een dag misschien wel meer dan 100 sites een mailtje sturen met het verzoek een link naar je site op te nemen, zonder de garantie te hebben dat ook maar 1 site je verzoek zal honoreren.
Hoeveel makkelijker zou het zijn als anderen spontaan naar je website gaan linken? Zonder dat je ze dit hoeft te vragen. Dit kan je voor elkaar krijgen met een goede linkbait. Met een linkbait creëer je iets wat zo bijzonder, mooi, grappig of controversieel is dat men er maar wat graag naar zal linken. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Om je op de weg te helpen om een linkbait op te gaan zetten zullen we je hierop weg helpen met een aantal linkbait ideeën.
Idee #1: een online test
Mensen zijn dol op testen. Nu zijn er natuurlijk al veel testen op het internet te vinden. De truc is om een test te bedenken die nog niet bestaat. Heb je bijvoorbeeld een webshop met producten voor dieren dan ontwikkel je een test om te kijken welk huisdier het beste bij jou past. Voor iedere branche is wel een test te bedenken die leuk, grappig of van toegevoegde waarde is. Bedenk dat een test niet altijd serieus hoeft te zijn, hiermee heb je ineens veel meer mogelijkheden. Andere sites zullen een link naar je test willen opnemen als ze bijvoorbeeld vinden dat deze wel heel creatief of grappig is. Bedenk dat sites ook constant op zoek zijn naar iets nieuws waarmee ze hun lezers kunnen verrassen.
Het nadeel van het ontwikkelen van een test is dat je deze eerst op papier zal moeten uitwerken waarna je ermee naar een programmeur zal moeten gaan die de test kan maken. Dit is natuurlijk een investering in tijd en geld. Maar als de test aanslaat en veel links gaat opleveren dan zal het deze investering dubbel en dwars waard zijn.
Idee #2: een prijsvraag
Een prijsvraag is niet alleen interessant voor het verkrijgen van backlinks maar ook gigantisch interessant voor het verkrijgen van een groter bereik op social media. Denk maar eens aan al die prijsvragen die gedeeld worden op Facebook. Bedenk dat ieder persoon op Facebook ongeveer 400 contacten heeft die potentieel de gedeelde prijsvraag te zien krijgen en je begrijpt dat het hard kan gaan.
Indien je een prijsvraag op je site plaatst richt deze dan zo in dat mensen hun emailadres achter moeten laten en daarmee akkoord gaan tot het inschrijven op je nieuwsbrief. Je bouwt dan gelijk een bestand op van potentiele klanten die je met interessante nieuwtjes en aanbiedingen kan mailen.
Idee #3: wees de eerste met een nieuwtje
In de branche waarin jij actief bent is waarschijnlijk genoeg branche specifiek nieuws. Hou nieuwtjes voor jezelf en publiceer deze als eerste op je site voordat je het met klanten gaat delen (mondeling of per email etc). Breng ook zoveel mogelijk achtergrond informatie over het nieuwtje op de pagina waarop je het nieuws wereldkundig gaat maken. Hou het nieuwsfeit algemeen en objectief zonder reclame te maken voor je eigen site of bedrijf. Je hebt nu waardevolle informatie waarnaar branche genoten bereid zullen zijn een link op te nemen.
#4: interview met een expert
Iedere branche heeft wel zijn eigen boegbeelden, leiders en gezichten. Door een interview af te nemen van een ‘gezicht’ uit je industrie kan je backlinks verkrijgen. Het interview publiceer je uiteraard exclusief op je eigen website. Branchegenoten zullen hopelijk bereid zijn om te verwijzen naar dit interview door er een link naar op te nemen.
Het mooie van deze strategie is dat het relevante backlinks kan opleveren; die van je branchegenoten. Deze links zijn extreem waardevol voor Google omdat veel verwijzingen, vanuit je industrie, een teken zijn dat je binnen je industrie autoriteit hebt.
Idealiter neem je een interview af van iemand die zich niet of nauwelijks laat interviewen. Het interview krijgt daarmee meer waarde.
#5: de controverse
Deze vorm van linkbait is wat meer tricky maar indien goed uitgespeeld kan deze linkbait je mega veel backlinks opleveren. Bij de controverse ga je met een gestrekt been in tegen de gangbare opvattingen in je industrie. Wat ook kan werken is stelling nemen tegen een gezicht van je industrie en uit de doeken doen waarom het maar onzin is wat deze persoon verkondigd.
Voor de controverse linkbait moet zich wel een situatie voordoen waarin deze kan werken. Ook moet je enigszins achter je eigen argumenten staan. Het gaat natuurlijk niet werken als je stelling neemt tegen iets waar jezelf in geloofd. Je kan je controverse dan niet verdedigen waardoor deze zijn geloofwaardigheid verliest. Maar indien er toch al iets in je industrie speelt waar je het niet helemaal mee eens bent dan zou dit wel eens de perfecte linkbait strategie voor jou kunnen zijn.
Meest recente berichten
- Wat is narrowcasting en hoe zet je het effectief in? september 21, 2024
- Tijdregistratie: Wat is het belang en welke tools zijn er? september 14, 2024
- Dienstverlening bij immigratie en vestiging juli 30, 2024