De gouden regels van linkbuilding

No Comments

Het afgelopen jaar is veel veranderd in de wereld van linkbuilding, maar veel dingen zijn om hetzelfde gebleven. Sommige technieken en ideeën die een aantal jaar geleden werkte, werken nu nog steeds.

Content
Vaak wordt gezegd dat het content is dat voor links zorgt, en het kan en doet het ook wel, maar het is niet altijd gemakkelijk om te doen. Geweldige content zorgt normaal gesproken voor links en, afhankelijk van kracht en zichtbaarheid van de website waar de content op geplaatst is, zal er soms wat promotie gemaakt moeten worden voor de content.

Constante veranderende algoritme
Met de constante verandering van het algoritme, waarbij Penguin zich richt op over-optimalisatie en Panda op lage kwaliteit content, is het voor SEO’ers soms moeilijk om te weten wat er wel werkt en wat niet. Daarom staan er hieronder 7 regels om u weer op weg te helpen bij uw online strategie.

Regel  1: Goede content op een goede website

Goede content op een goede website trekt de aandacht, of het nu is in de vorm van links, social shares of mensen die er over praten buiten de site.

Wegkomen met lage kwaliteit
Eerlijk gezegd, als u een geweldige site heeft, kunt u soms wegkomen met content die niet helemaal geweldig is. We hebben allemaal wel eens berichten gelezen op populaire sites waar dingen normaal van hoge kwaliteit, maar waarbij er soms een bericht tussen staat dat gewoon slecht is. Toch krijgt het aandacht en kan zelfs veel links genereren.

Goede leerlingen

Hetzelfde geldt voor goede leerlingen. Zij krijgen soms een hoog cijfer voor een project dat eigenlijk helemaal niet zo goed is, maar omdat ze meestal hoge cijfers krijgen, krijgt ook dit project een hoog cijfer.

Regel 2: Content heeft soms hulp nodig

Goede content en een niet-zo-goede website die niemand ziet heeft hulp nodig om aandacht te krijgen. Misschien heeft u een prima blog, maar heeft het niet zoveel lezers als de grote websites binnen uw sector. Om ervoor te zorgen dat het evengoed wordt gelezen zal u het op een of andere manier onder de aandacht moeten brengen.

Andere website

Een mogelijke manier om uw content meer aandacht te geven is door het op een website te plaatsen met meer lezers. Dit bericht gaat u promoten en u verwijst erin naar uw website. Op deze manier kunt u mensen uitnodigen uw blog te bezoeken. Uiteraard plaatst u alleen zeer goede content op deze andere website, om mensen te overtuigen om uw blog te lezen.

Regel 3: Is de link uw moeite waard?

Als u actief achter een link aan gaat (of u dat nou gewoon vraagt, de webmaster een cadeau geeft of er voor betaald), wees er zeker van dat de link uw tijd en moeite waard is.

Niet altijd
Helaas zal deze regel niet opgaan voor alle links die u heeft, maar het is wel de manier hoe u naar potentiële links zou moeten gaan kijken. Heeft uw website veel voordeel bij deze link? Zullen mensen erop klikken en zal het leiden tot conversie? Zo ja, dan is het een goede link.

Regel 4: Maak gebruik van meerdere technieken

Maakt u gebruik van slechts een tactiek (alleen linkbuilding of alleen content marketing) bij uw marketing strategie, dan is de kans groot dat het niet (zo) succesvol zal zijn.

Spreid uw risico
Heeft u een budget van € 15.000, dan kunt u ervoor kiezen dit allemaal aan linkbuilding uit te geven en niets uit te geven aan het optimaliseren van uw website, het creëren van een community of ervoor te zorgen dat u social shares krijgt.

Veranderingen in het algoritme

Toch kan dit erg gevaarlijk zijn, gezien de veranderingen in het algoritme van de afgelopen jaren. Wat nu werkt, kan na een update opeens niet meer werken. Maakt u veel gebruik van gastbloggen, wat gebeurd er dan met uw website wanneer Google met een update komt die dit een stuk minder effectief maakt?

Regel 5: Maak een back-up plan

Als u link building tactieken gebruikt die kortzichtig en gevaarlijk zijn, dan moet u een back-up plan hebben voor wanneer u gepakt of bestraft wordt. Maakt u gebruik van grey hat SEO of black hat SEO, dan kan dat een de korte termijn veel opleveren, maar wanneer u gepakt wordt kan het ook vreselijk mis gaan. Zorg er daarom voor dat wanneer het mis gaat u ten minste een back–up plan heeft.

Wisselen van techniek

Dat gezegd hebbende, als u al u geld inzet op een techniek en Google stuurt u een waarschuwing via de Webmasters Tool, dan kunt u beter uw geld in andere technieken investeren voordat  u gestraft wordt of zelfs geheel wordt gedeïndexeerd.

Meerdere technieken

Als u bijvoorbeeld links koopt, zorg ervoor dat u kunt nog steeds relevant verkeer krijgt via andere kanalen in het geval dat Google u straft of deïndexeerd. Heeft u dit niet dan kan dat grote gevolgen voor u onderneming hebben wanneer het fout gaat. Zoals in regel 4 al werd gezegd, maak gebruik van meerdere technieken.

Regel 6: Onterecht geraakt

Helaas is er de realiteit dat bij de meeste updates er ook websites onbedoeld geraakt worden en dat u daar vaak niets aan kan doen. Hoeveel slechte exacte match domeinen (EMDs) ranken nog steeds goed, en ranken zelfs beter na de laatste EMD update? Veel. Sommige, die ik nog nooit eerder gezien heb, zijn zelf de top 10 in gestegen

Zonder reden gedeïndexeerd

Sommige webmasters zullen wel een meegemaakt hebben dat u website is gedeïndexeerd. Soms zelfs zonder een duidelijke reden. Als u geluk heeft staat uw website binnen enkele dagen weer in de zoekresultaten. Gebeurd dit niet, tja wat dan?

Afhankelijk van Google

Veel online bedrijven zijn afhankelijk van Google. Wanneer ze niet meer in tussen de zoekresultaten staan, krijgen ze geen of weinig bezoekers en verkopen ze ineens een stuk minder. Voor deze websites moet het zeer frustrerend zijn om zonder reden voor een langere periode gedeïndexeerd te worden. Deze websites moeten ervoor dat ze minder afhankelijk zijn van Google’s zoekresultaten.

Daling in de rankings

Ook al doet u werkelijk alles goed en volgens de regels van Google, bij iedere update loopt u de kans dat u daalt in de rankings. Als u op internet zoekt zal u genoeg voorbeelden vinden van webmasters die klagen dat ze gestraft zijn terwijl ze zich gewoon aan de regels houden.

Gevoelig voor algoritmische veranderingen

Waarom worden websites geraakt door een update terwijl ze niets verkeer doen op het gebied waar de update zich op richt? Zijn deze websites gewoon gevoelig voor algoritmische veranderingen? Misschien, maar als een website die alles goed doet gevoelig is, hoe zit het met degenen die, om welke reden dan ook, iets hebben dat niet zo geweldig is, in bijvoorbeeld hun geschiedenis of profiel?

Regel 7: Laat u niet te veel leiden door Google´s regels.

Soms moet u gewoon uw eigen weg volgen en doen wat volgens u het beste is. Misschien bent u het er hier niet mee eens, maar er zijn zeker situaties waarbij u soms geen andere keus heeft.

Uw sector

Wat als u afhankelijk bent van uw rankings in Google en u bevindt zich in een sector waar iedereen links koopt bijvoorbeeld. Als dat bij u het geval is en uw standpunt tegen het kopen van links betekend dat u daalt in de rankings tot u helemaal niet meer zichtbaar bent, dan heeft u weinig keus.

Article syndication en persberichten

Als u gebruik maakt article syndication en persberichten, twee tactieken die nog steeds populair en het succesvolle methoden zijn en die geen schending van de richtlijnen van Google zijn, zoals het kopen van links is, wat gaat u denken als Google het toe gaat voegen die aan de steeds groter wordende lijst van “dingen die ze niet echt meer leuk vinden’?

Affiliate

Bent u een affiliate die goed heeft gedaan zonder veel content te hebben en u heeft nog nooit iets gedaan die de richtlijnen van Google schenden, wat vindt u dan van Google nieuwe probleem met “thin affiliate” websites? Zal u gelijk van uw websites aanvullen met een grote hoeveelheid content, terwijl u het u tot dan toe prima doet?

Uw eigen weg

Soms moet u gewoon voor uzelf gaan bepalen wat voor u het beste is en uw strategie niet te veel laten beïnvloeden door de continu veranderende regels van Google.

Conclusie

De wereld van SEO is dynamiek, aan de ene kant zorgt dat ervoor dat het nooit verveeld, aan de andere kant kan het soms wel frustrerend zijn. Het enigste dat u kan doen is om de (negatieve) impact van update zo laag mogelijk te houden.

Linkbuilding wordt complexer

Linkbuilding voor steeds complexer en het lastig om de juiste manier te vinden, zeker omdat deze constant veranderd. Links krijgen vaak de schuld wanneer een website daalt in de rankings, toch moeten mensen verder kijken dan alleen de links. In veel gevallen spelen er ook off-site factoren mee die de website negatief beïnvloeden.

Meer blogs

No Comments
 

Leave a Comment